Veelgestelde vragen bij opname in het ziekenhuis
Naar het ziekenhuis voor een behandeling of opname
We hebben de meest voorkomende vragen en antwoorden op deze pagina verzameld. Als u specifieke vragen heeft, dan kunt u deze natuurlijk altijd aan een van de medewerkers stellen. Zij willen u graag helpen.
Algemeen
-
Bezoektijden
Komt u iemand bezoeken in het Catharina Ziekenhuis? Hier vindt u informatie over onze bezoektijden en bezoekregels.
-
Als ik ben opgenomen, kan ik dan telefoneren?
De vaste telefoons op de patiëntenkamers op de verpleegafdelingen werden laatste jaren nauwelijks gebruikt. Daarom zijn er geen vaste telefoons meer op de verpleegkamers. De meeste patiënten gebruiken liever hun eigen mobiele telefoon. Dat is ook wel zo handig, want familie en vrienden kennen immers uw nummer en u heeft uw eigen telefoon bij de hand. Heeft u geen mobiele telefoon, vraag de verpleegkundige dan naar de mogelijkheden.
Op de meeste plaatsen in ons ziekenhuis is mobiel bellen toegestaan. In de rode zones is het verboden. Mobiele telefoons kunnen daar de medische apparatuur verstoren. In de rode zones dient u uw telefoon daarom helemaal uit te schakelen. Ook de stille stand en trilfuncties zijn niet toegestaan.
-
Heeft het ziekenhuis comfortkamers?
Nee, deze hebben we niet. Om onze patiënten zo snel mogelijk te helpen, gebruiken we alle kamers intensief. Patiënten krijgen alleen een éénpersoonskamer als dat medisch noodzakelijk is.
Heeft u een aanvullende verzekering die u recht geeft op een comfortverblijf? Haalt u bij de opnameafdeling een verklaring dat u niet op een comfortkamer heeft gelegen.
-
Heb ik medicijnen nodig?
Bezoek onze apotheek
-
Waar kan ik eten en drinken tijdens mijn opname in het Catharina Ziekenhuis?
U leest er meer over in onze folder Eten en drinken in het ziekenhuis.
-
Kan ik betalen met contant geld?
In verband met de veiligheid en uit oogpunt van hygiëne en efficiency kunt u in ons ziekenhuis alleen nog met pin betalen. Vergeet bij een afspraak of een bezoek aan ons ziekenhuis niet uw bankpas mee te nemen. Bedankt voor uw begrip. Komt u met de auto? Houd er rekening mee dat u alleen per pin / telefoon kunt betalen.
-
Bezoekersrestaurant - openingstijden
Het bezoekersrestaurant is geopend van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 20.00 uur, op zaterdag en zondag is het bezoekersrestaurant gesloten. De Espressobar is van maandag tot en met zaterdag geopend van 06.30 tot 21.30 uur. Op zondag is de Espressobar van 08.30 uur tot 21.30 uur geopend.
We hebben ook andere voorzieningen zoals een boekhandel, kadoshop en kapper.
-
Catharina Ziekenhuis = rookvrij
Het Catharina Ziekenhuis is volledig rookvrij. Dit geldt niet alleen voor onze gebouwen, ons hele terrein is rookvrij. Wij willen de gezondheid van onze patiënten en medewerkers verbeteren. Daarom zorgen we ervoor dat onze patiënten, bezoekers en medewerkers niet in aanraking hoeven te komen met roken. Ook ondersteunen we medewerkers en patiënten bij het stoppen met roken.
Route en parkeren
-
Hoe kom ik met het openbaar vervoer bij het Catharina Ziekenhuis?
Meer informatie vindt u bij routebeschrijving.
-
Waar kan ik parkeren?
Als u bij de hoofdingang van het ziekenhuis wilt parkeren, kunt u terecht op de parkeerplaats P1 of P2. Het Catharina Kanker Instituut en de afdeling Radiotherapie hebben een aparte ingang met parkeergelegenheid (P5). Volg hiervoor de borden ‘Catharina Kanker Instituut’ of ‘Radiotherapie’. Op alle parkeerterreinen is betaald parkeren van toepassing. Is de parkeerplaats vol, dan kunt u parkeren bij winkelcentrum Woensel. Dit winkelcentrum ligt op loogafstand van het ziekenhuis. Meer informatie vindt u bij parkeren en parkeertarieven.
-
Hoe weet ik waar in het ziekenhuis ik moet zijn?
Om u wegwijs te maken door het ziekenhuis, werken we met looproutes die aangegeven zijn door routenummers. Elke polikliniek en (onderzoeks)afdeling heeft een eigen routenummer.
In de centrale hal bij de hoofdingang van het ziekenhuis staat een bord met alle routenummers en hier vindt u routenummers op onze website. U kijkt welk routenummer u moet volgen en deze leidt u naar de betreffende polikliniek of afdeling. De routenummers staan ook in een papieren routewijzer. Deze ligt gratis voor u klaar bij de receptie in de centrale hal en bij de grotere liften.
Bekijk de video over de informatiepunten in de centrale hal van het Catharina Ziekenhuis
Melden dat u er bent
-
Hoe lang van tevoren meld ik mij aan voor mijn afspraak in het ziekenhuis?
24 uur voor uw afspraak kunt u zich aanmelden via MijnCatharina. Als u zich niet online aanmeldt, kunt u zich bij de aanmeldzuilen bij de ingang van het ziekenhuis melden. In beide gevallen heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig.
Na aanmelding krijgt u een dagticket met QR-code. Als u zich via MijnCatharina aanmeldt, ontvangt u deze in een e-mail. Meldt u zich bij de aanmeldzuilen bij de ingang van het ziekenhuis, dan wordt er voor u een dagticket met QR-code geprint. De QR-code heeft u nodig voor het aanmelden op de afdeling of polikliniek waar u een afspraak heeft.
-
Hoe lang van tevoren meld ik mij aan bij de afdeling of polikliniek?
Voordat u naar de afdeling gaat waar u een afspraak heeft, moet u zich aanmelden in het ziekenhuis. Dit kan online of via de aanmeldzuilen. Met de QR-code die u ontvangt, kunt u zich aanmelden bij de aanmeldzuil op de afdeling waar u een afspraak heeft. Als u meer dan een uur te vroeg bent voor uw afspraak, dan kunt u zich melden bij de balie.
-
Kan ik hulp krijgen bij het aanmelden?
Ja, er is voldoende ondersteuning aanwezig bij de aanmeldzuilen om u hulp te bieden. We helpen u graag!
-
Ik ben mijn legitimatiebewijs vergeten, wat nu?
Als u geen (geldig) legitimatiebewijs bij zich heeft, kunt u zich niet aanmelden bij de aanmeldzuil. Ga dan naar de receptie. Wij helpen u daar verder.
-
Ik ben anderstalig, hoe word ik geholpen?
De aanmeldzuilen zijn er alleen in het Nederlands. U kunt zich melden bij de receptie. Wij helpen u daar verder.
-
Ik ben blind/slechtziend, kan ik mij dan ook aanmelden?
Ja, er is voldoende hulp aanwezig om u te helpen bij het aanmelden. We helpen u graag!
-
Ik ben mijn dagticket kwijt, wat nu?
Als u uw dagticket kwijt bent, kunt u zich opnieuw aanmelden bij de aanmeldzuil bij de ingang. De zuil print dan voor u een nieuw dagticket. U kunt zich ook melden bij de receptie.
-
Ik ben te laat voor mijn afspraak, wat nu?
Als u te laat bent, meldt u zich bij de balie van de afdeling. Zo weten wij dat u er bent.
-
Ik sta bij de verkeerde afdeling/route, wat nu?
Als u zich aanmeldt bij de zuil en u staat bij de verkeerde afdeling/route, dan meldt de zuil dit. De zuil verwijst u naar het juiste routenummer.