Aanstaande ouders kijken mee tijdens keizersnede

In het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven kunnen toekomstige ouders meekijken tijdens de keizersnee. Vlak voor de geboorte laat de gynaecoloog het operatiedoek zakken en kunnen de ouders zien hoe de baby uit de buik komt. “Dat is en blijft voor alle ouders een magisch moment. De ouders zien, ondanks dat hun kindje wordt geboren via een keizersnede, echt hoe hun kindje ter wereld komt,” aldus gynaecoloog Simone Kuppens van het Catharina Ziekenhuis.

De keizersnede is daardoor minder kil en onpersoonlijk. Het Catharina Ziekenhuis biedt deze mogelijkheid al sinds 2011 en heeft dus veel ervaring met deze werkwijze.

Huid-op-huid
Ook bij een keizersnede wordt het kindje in het Catharina Ziekenhuis direct na de geboorte bij de moeder op de borst gelegd. Dit wordt huid-op-huidcontact genoemd. Dit is niet alleen fijn maar ook een belangrijke stap in het hechtingsproces. Voor de binding tussen ouders en kind is het heel belangrijk dat ze meteen na de geboorte bij elkaar zijn.

Uit onderzoek blijkt dat het ook voor de borstvoeding belangrijk is dat de baby binnen een uur na de geboorte bij de moeder aan de borst ligt. Huid-op-huid contact na een keizersnede is niet heel vanzelfsprekend. Het wordt op dit moment in een beperkt aantal ziekenhuizen in de Benelux aangeboden.

In de voorlichtingsfilmkunt u zien hoede keizersnede en het huid-op-huid-contact verlopen in het Catharina Ziekenhuis.