Als patiënt voor de camera: ‘Ik heb respect voor iedereen op de Spoed. Dat mag gezien worden’

“Er komt per ambulance een patiënt binnen”, zegt de voiceover van het RTL5-programma Spoedeisende Hulp 24/7. “Hij is met de fiets onderuit gegleden en voelde een knak in zijn bovenbeen.” TV-kijkers zien een brancard binnenkomen met daarop een patiënt die overduidelijk veel pijn heeft.

Die patiënt is Wim van Hoek, die op een koude dinsdag in januari van zijn fiets viel. Met een bovenbeenbreuk tot gevolg. Kermend van de pijn komt hij de Spoedeisende Hulp van het Catharina Ziekenhuis binnen. Zíjn ziekenhuis, want Wim werkt al jaren bij de bereidingsapotheek als quality assurance functionaris.

Wim van Hoek belandde op de Spoedeisende Hulp van het Catharina Ziekenhuis

In het ziekenhuis krijgt hij de ongebruikelijke vraag of hij gefilmd mag worden. “Ik vond dat geen probleem, mijn vrouw wilde liever niet in beeld. Daar werd keurig rekening mee gehouden. Natuurlijk heb ik na afloop nog getwijfeld of ik zo wel op televisie wil komen. Je ligt toch hulpeloos in bed. Maar ik heb in die paar uur zoveel respect gekregen voor iedereen die bij de Spoedeisende Hulp werkt. Dat mag iedereen van mij weten en zien”, zegt Wim.

Niets dan lof heeft hij voor verpleegkundige Sanne en haar collega’s. “Zij doen echt fantastisch werk, waren zo aardig en zorgzaam voor me. Ze stelden me gerust en legden precies uit wat ze gingen doen, waren heel meelevend. Dat weet je alleen maar als je er ooit terecht komt. Nu kan iedereen dat zien, dat vind ik veel waard. Dat ik in bed lig en af en toe kerm van de pijn, dat is dan maar zo. Zo’n ongeluk kan iedereen gebeuren.”

Camera’s niet echt in de gaten gehad

Die camera’s die hem die paar uur op de SEH volgde, had hij niet zo in de gaten. “Ik lag daar en er gebeurt al zoveel tegelijkertijd. Dat er een filmploeg meeliep, ging eerlijk gezegd een beetje langs me heen. Je bent toch met andere dingen bezig. Bovendien was de filmploeg ontzettend aardig.”

De beelden kreeg Wim een paar weken geleden al te zien. “Ik dacht: ‘als het nou echt heel erg is, kan ik altijd nog beslissen dat het niet op tv mag. Dat was gelukkig niet nodig. Het is echt met respect gefilmd en gemaakt.” Van de beelden schrikt hij zelf inmiddels ook niet meer. Al voelt hij nog steeds de pijn terugkomen als hij het ziet. “Ik denk niet dat ik überhaupt ooit zoveel pijn gehad heb. Ongekend.”

Het is echt met respect gefilmd en gemaakt

Nu, een paar maanden later zit Wim volop in het revalidatieproces. “Ik ben geopereerd en met een pin is mijn bovenbeen vastgezet. Ik voel het af en toe nog wel, maar gelukkig kan ik met krukken steeds beter vooruit. Ik heb wekelijks fysiotherapie en ik revalideer op de hometrainer. Gewoon op de fiets stappen zal er nog wel even niet inzitten. Fietsen als het glad is, doe ik echt nooit meer.”

Spoedeisende Hulp 24/7 komt elke maandagavond om 20.30 uur op RTL5 en is ook te zien op Videoland.
Meer weten over het programma? Lees dan deze verhalen: