Alternatieve methode opereren van een trechterborst

Pectus excavatum, ook wel trechterborst genoemd, is een aangeboren afwijking waarbij door een teveel aan ribkraakbeen het borstbeen naar binnen wordt geduwd. Hierdoor komt het borstbeen dieper te liggen. In het Catharina Ziekenhuis wordt sinds kort, naast de klassieke methode, ook een alternatieve operatietechniek toegepast. Deze nieuwe methode is minder ingrijpend, laat kleinere littekens na en is een welkome operatieve aanvulling vooral bij jonge mensen.

Het sterk afwijkende uiterlijk van een trechterborst geeft op jonge leeftijd vooral psychische problemen zoals gebrek aan zelfvertrouwen. Vanaf 35 jaar kunnen echter ook lichamelijke klachten, zoals kortademigheid, vermoeidheid, hartkloppingen en hartritmestoornissen ontstaan. Deze afwijking is vrij zeldzaam. Toch gaan de laatste jaren steeds meer mensen hiermee naar een arts. Vier jaar geleden werden in het Catharina Ziekenhuis maar vier patiënten per jaar aan een trechterborst geopereerd. In 2009 waren er dat zestien.

Vanuit de binnenkant ‘uitdeuken’: minder ingrijpend, kleinere littekens
In het Catharina Ziekenhuis wordt sinds kort een nieuwe, minimaal invasieve techniek toegepast: de Nuss-procedure. Er is aan beide zijden van de borstkas slechts een kleine incisie nodig voor het inbrengen van een thorascoop. Dit is een apparaat waarmee je de binnenkant van de borstkas kunt bekijken. Op deze manier kan onder visuele controle een metalen stang worden ingebracht. Deze stang wordt tijdens de operatie op maat voorgebogen en na het inbrengen 180 graden gedraaid. Hierdoor wordt de borstkas letterlijk vanuit de binnenkant uitgedeukt. De metalen stang wordt pas na drie jaar verwijderd. De borstkas moet dan in staat zijn zelf de nieuwe vorm te behouden. Deze Nuss-methode is een minder ingrijpende ingreep die nagenoeg geen littekens achterlaat.

Dr. Elenbaas, cardiothoracaal chirurg in het Catharina Ziekenhuis, leerde de nieuwe techniek in Denemarken van de Deense chirurg Hans Pilegaard. Dit is een expert die deze nieuwe techniek al ruim 700 keer heeft toegepast. Onder begeleiding van Pilegaard opereerde Elenbaas onlangs met succes de eerste twee jonge mensen in het Catharina Ziekenhuis volgens de Nuss-methode.

Klassieke methode
De klassieke methode om een trechterborst te opereren is de Ravitchmethode. Hierbij wordt het misvormde ribkraakbeen losgemaakt van het borstbeen zodat het borstbeen weer in de normale positie kan worden gezet. Dit is een ingrijpende operatie waarvoor een grote incisie nodig is. Hierdoor blijft een vrij groot litteken te zien.