Cardiologe Wijnbergen: “Acute hartinfarcten bij vrouwen worden vaak laat herkend”

Zaterdag 27 september is het Dress Red Day, een dag waarop de Nederlandse Hartstichting aandacht vraagt voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. In het Catharina Ziekenhuis hebben ze Dress Red Day een dag naar voren gehaald. Vrijdag 26 september loopt een aantal vrouwelijke medewerkers en cardiologen van het Catharina Hartcentrum in een opvallend rood shirt met een groot wit hart.

De reden dat Dress Red Day in het Catharina Ziekenhuis een dag eerder wordt gehouden is simpel: op zaterdag is de poli gesloten. En het Catharina Hartcentrum – het grootste hartcentrum van Nederland – wil wel heel graag aandacht besteden aan deze dag.

Want een veelvoorkomend probleem als een acuut hartinfarct blijkt bij vrouwen vaak veel te laat of zelfs niet te worden herkend. Inge Wijnbergen, cardioloog in het Catharina Hartcentrum, deed er onderzoek naar. “Als een man een acuut hartinfarct krijgt worden meteen de hulpdiensten ingeschakeld, bij vrouwen wordt vaak wat langer afgewacht”, vertelt Wijnbergen. “Dat komt onder andere omdat vrouwen vaak wat atypische klachten hebben. Bij mannen is het meestal pijn op de borst met uitstraling naar de arm of kaken. Heel herkenbaar. Veel vrouwen spreken over moeheid, kortademigheid of een onbestemd gevoel. Niet echt klachten waarbij men meteen denkt aan een infarct.”

“Maar dat een hartinfarct bij vrouwen vaak niet meteen wordt herkend komt ook omdat het voor de meeste mensen nog steeds een mannending is. Vrouwen zelf denken niet meteen aan een infarct omdat dat in hun ogen iets voor mannen is, maar zelfs huisartsen laten het wel eens per ongeluk lopen. Het is dus heel goed dat er aandacht voor wordt gevraagd en dat we met zijn allen alerter worden. En daarom doen wij vol enthousiasme mee aan Dress Red Day.”