Direct huidcontact na geplande keizersnede standaard aangeboden in Catharina Ziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis startte vorig jaar november een pilot met het aanbieden van huid-op-huid contact tussen moeder en kind na een geplande keizersnede. Deze pilot is succesvol verlopen en wordt nu standaard aangeboden. Het directe huidcontact na de geboorte is onder meer belangrijk voor het goed op gang komen van de borstvoeding.

Geplande keizersnede
Na een geplande keizersnede wordt de baby door de kinderarts nagekeken en als de arts toestemming geeft wordt het kind meteen op de blote borst van de moeder gelegd. De pasgeborene blijft ongestoord bij de vrouw liggen tijdens de verdere operatie en ook als de moeder verplaatst wordt naar de verkoeverkamer. Vervolgens gaan ze samen naar de verloskamers. Ook de vader mag continue bij moeder en kind blijven.

Borstvoeding
Het initiatief voor het directe huid-op-huid contact komt van Monique Bonné-van de Ven (verpleegkundige en tevens lactatiekundige in het Catharina Ziekenhuis). Voorheen, en nog steeds bij spoed keizersneden, ging de baby meteen na de geboorte met de vader naar de verloskamer of couveuse-afdeling. Dan gaf de vader het huid-op-huid contact totdat de moeder terug was van de operatiekamer. Soms duurde het dan wel twee uur voordat de vrouw het kind kon borstvoeden. Voor het slagen van de borstvoeding is het echter zeer wenselijk dat de baby binnen een uur na de geboorte aan de borst ligt. Door het directe huid-op-huid contact meteen na de geboorte, kan de moeder snel beginnen met borstvoeding. Bovendien is het contact belangrijk voor de band tussen de vrouw en haar baby.

Prettige ervaring
Ongeveer vijftig vrouwen hebben inmiddels het directe contact kunnen ervaren na een geplande keizersnede. Zij vonden het allemaal zeer prettig. Het Catharina Ziekenhuis hoopt dit jaar nog het directe huid-op-huid contact te kunnen aanbieden na alle keizersneden.Het directe huid-op-huid contact na een keizersnede wordt op dit moment in slechts een beperkt aantal ziekenhuizen in Nederland aangeboden.