‘Het bestrijden van overgewicht moet een hogere prioriteit krijgen’

Onderzoekers van het Imperial College in Londen hebben onderzocht dat overgewicht de kans op kanker vergroot. Je hebt al vijftig procent meer kans op het krijgen van kanker als je vijf kilo te zwaar bent. De onderzoekers vergeleken 204 studies die keken naar de link tussen de Body Mass Index (BMI), gewichtstoename, taille-omvang en 36 soorten kanker.

Voor chirurg dr. Simon Nienhuijs van het Catharina Obesitascentrum zijn de uitkomsten van het onderzoek niet nieuw. “Obesitas is een onafhankelijke factor die kanker kan veroorzaken net als roken. Van roken weten we allemaal hoe belangrijk die rol is. Er is helaas nog lang niet zoveel inzet om overgewicht te bestrijden zoals bij het roken. Dit onderzoek onderstreept nogmaals dat obesitas écht een ziekte is. Het bestrijden van overgewicht moet een hogere prioriteit krijgen.”

Operatie goede keuze

Uit het Engelse onderzoek is gebleken dat vooral de kansen op lever- en galblaaskanker toenemen. Daarnaast zouden mannen tien procent meer kans hebben op het krijgen van darmkanker, terwijl vrouwen in de menopauze zonder hormoontherapie, hier 11 procent kans op hebben. “Dat wil niet zeggen dat iedereen met overgewicht kanker gaat krijgen. De kansen hierop nemen toe. Net als dat dat de kansen op de al bekende ziektes als diabetes, hoge bloeddruk en hoog cholesterol gehalte toenemen. Daarom is voor mensen met morbide obesitas, waar diëten weinig effect hebben, alleen een bariatrische operatie een goede keuze. De risico’s van zo’n operatie zijn lager dan al die kansen op meerdere ziektes waaronder kanker”, legt Nienhuijs uit.

Grootste centrum

Het Catharina Obesitascentrum helpt ruim duizend patiënten per jaar om van hun overgewicht af te komen. De obesitaskliniek behoort daarmee tot één van de grootste van Nederland. In het Catharina Ziekenhuis worden al ruim 30 jaar patiënten met overgewicht geholpen.