Het bevalt Victoria Koblenko wel…

Er zijn geen twee bevallingen hetzelfde. En dat heeft actrice en presentatrice Victoria Koblenko geweten. Zij en haar vriend Evgeniy Levchenko werden begin augustus vorig jaar de trotse ouders van zoontje Kiy. Als jonge moeder werd zij door tv-zender TLC gevraagd deel te nemen aan het televisieprogramma ‘Bevallen met…’. Plaats van handeling: de kraamafdeling van het Catharina Ziekenhuis. “Ik heb in jullie ziekenhuis in totaal drie bevallingen bijgewoond. Het cliché klopt: geen enkele bevalling is hetzelfde”, aldus Victoria Koblenko.

De actrice voelt zich bevoorrecht. “Het is cliché, maar een lach en een traan volgen elkaar bij geen enkele andere gebeurtenis zo snel op als bij een nieuw leven. De geboorte van een kind is zo bijzonder. Maar ik heb me op bepaalde momenten ook echt geschaamd. Het voelt als indringen op een heel intiem moment in het leven van ouders en tegelijkertijd had ik deze ervaring niet willen missen. In totaal zijn er tv-opnames gemaakt bij drie bevallingen en bij alledrie ben ik in tranen uitgebarsten omdat het toch elke keer weer zo mooi is. Het waren tranen van geluk hoor! De hormonen zullen nog wel niet helemaal uit mijn lijf zijn”, lacht de actrice. “Ook het eerste huiltje van de baby’s ging bij mij elke keer weer door merg en been. Dat is zo’n mooi instinct. Een vriendin van me, ook een jonge moeder, vergeleek de geestelijke raakbaarheid van een pas bevallen vrouw met een ontblote tandhals bij de mondhygiënist. En zo voelde dat ook een beetje. Alle belevenissen van mij als kersverse moeder zaten vlak onder de huid. Mooi, maar ook een beetje kwetsbaar om jezelf zo te zien snikken.”

Net even anders

Hoewel er al diverse programma’s over bevallingen zijn gemaakt, vindt Victoria het concept van ‘Bevallen met…’ toch weer nét even anders. “Er zit een soort dubbele reality in. Enerzijds natuurlijk de bevalling op zich, anderzijds de wijze waarop ik de bevalling ervaar. Dat maakt het programma anders dan andere bevallingsprogramma’s.”

In de ziekenhuisserie Centraal Medisch Centrum (CMC) op RTL4 speel je zelf een dokter. Heb je na de opnames van ‘Bevallen met…’ en de omgang met de professionals nog een beter inzicht gekregen in je eigen rol in de serie?

“Ik heb meteen de regisseur gebeld van CMC dat we voor een nieuw seizoen nog beter beslagen ten ijs kunnen komen nu ik een paar dagen heb meegelopen in een ‘echt’ ziekenhuis. Ik heb ook alle vragen gesteld die ik wilde stellen, ook als de camera’s niet draaiden. Ik heb me verbaasd over de lichtheid die er hing onderling in het team van de kraamafdeling van het Catharina Ziekenhuis. Ondanks alle ernstige of verantwoordelijke zaken waar ze mee te maken krijgen. Die combinatie is ideaal. Je hebt als patiënt absoluut het gevoel in professionele handen te zijn, omringd door zoveel positieve energie die voor toekomstige ouders van cruciaal belang is.”

Wat vond je van onze nieuwe kraamsuites?

“Het ziet er fantastisch uit. Alsof je in een viersterrenhotel verblijft. De suites hebben prachtige ligbaden en verlichting die gedimd kan worden. Dan kun je denken ‘dimmers op de verlichting’. Maar voor een hoogzwangere vrouw zijn dit details waar je baat bij hebt, want oh man, wat kun je je irriteren aan fel licht als de nood hoog is. Ik hoor mensen denken ‘overbodige luxe’, maar op het moment suprême is zo’n detail van belang. Ik begrijp nu wel dat veel vrouwen kiezen voor een bevalling in het ziekenhuis. Uiteindelijk wil je dat je je kind zo snel mogelijk in je armen hebt, maar in een beetje luxe is dit nog nét iets fijner. Ik heb ooit vrouwen in Afrika zien bevallen in heel andere omstandigheden. Dat ging ook prima hoor, maar het is wel een zeer prettige bijkomstigheid dat we de keuze hebben om over deze luxe omstandigheden te kunnen beschikken.”

Dus wanneer de tweede zich bij jullie aandient, mogen we je hier verwelkomen?

“Hahaha, helaas, Eindhoven is net iets te ver weg voor alle controles. En in de file staan als de kleine zich aankondigt, lijkt me niet handig. Ook moet ik rekening houden met het feit dat ik een bekende Nederlander ben. Ik kan helaas niet onopgemerkt in de wachtkamer zitten. Ik kies dan toch voor mijn vertrouwde team dat mijn naam niet heel hard door de wachtkamer roept.”

Bevallen met… wordt uitgezonden vanaf maandag 6 maart om 20.00 uur bij TLC. In de eerste aflevering is Victoria Koblenko te zien; in de overige drie afleveringen zijn Dirk Zeelenberg, Do en Filemon Wesselink te zien.