‘Het is geen geneesmiddel maar een hulpmiddel voor een beter leven’

Hoewel Jan op 37-jarige leeftijd nog dacht niet oud te worden, viert hij deze zomer zijn 60ste verjaardag. “En dat doen we groots, want wie had dat ooit gedacht. Door de jaren heen hebben de ontwikkelingen op het gebied van de cardiologie mij ingehaald.”

De aderen rondom het hart van Jan zijn door de jaren heen verhard. Na diverse omleidingen en dotterbehandelingen, heeft hij twee jaar geleden te horen gekregen dat dotteren niet meer mogelijk is. “Alles zit dicht. Mijn vrouw legde zich niet neer bij deze diagnose en heeft cardioloog dr. Kees-Joost Botman van het Catharina Ziekenhuis gebeld. Voorheen werkte Botman in Blaricum; dus hij stond in mijn beginjaren als hartpatiënt aan mijn bed. Er was destijds al een klik. Toen ik te horen kreeg dat ik uitbehandeld was, wilde ik een second opinion van dr. Botman. Met de diagnose was hij het eens, dotteren zou niet meer gaan, maar hij had nog wel een andere behandeling waarvoor ik in aanmerking kwam; het plaatsen van een neurostimulator. Alleen het feit dat er nog een mogelijkheid was, gaf een enorme opluchting”, aldus Jan.

Neurostimulatie

Uitbehandelde patiënten met vernauwingen van de kransslagaders, in medisch termen refractaire angina pectoris, blijven te vaak rondlopen met hun pijnklachten op de borst. “Veel patiënten weten niet dat zij in aanmerking kunnen komen voor zogenoemde neurostimulatie. Een goede pijnbehandeling, die zich inmiddels heeft bewezen. We plaatsen een elektrode tegen het ruggenmerg en brengen dat in contact met een klein pacemaker-achtig apparaat, de zogenoemde neurostimulator. Daardoor neemt de pijn op de borst af of verdwijnt soms zelfs helemaal”, zegt cardioloog dr. Kees-Joost Botman van het Catharina Ziekenhuis. “De neurostimulator stuurt via een kabeltje elektrische pulsen naar de elektrode die tegen het ruggenmerg is geplaatst. Die elektrische pulsen zorgen ervoor dat de kleine bloedvaatjes rondom het hart worden verwijd waardoor het hart beter wordt doorbloed. Door die betere doorbloeding krijgt het hart voldoende zuurstof waardoor er geen pijn meer optreedt.”

Opnieuw geboren

In juni 2015 werd bij Jan de neurostimulator geplaatst. “Het is onvoorstelbaar, maar ik ben opnieuw geboren. Ik grap wel eens dat we geboortekaartjes moeten versturen. Maar echt, ik ben letterlijk weer gaan leven. Ik weet dat het geen geneesmiddel is maar het is zeker een hulpmiddel voor een beter leven. Ik ben niet meer de hele dag bezig met ziek zijn, ik voel me veilig met de neurostimulator. Waar ik voorheen bij het minste of geringste uitgeput was, heb ik na het plaatsen weer energie om dingen te ondernemen. Het is iets wonderbaarlijks. Mijn kwaliteit van leven is enorm toegenomen.”