‘Ik zie chocomel, ik ruik chocomel maar ik proef modder’

Ze was altijd dol op chocomel maar sinds haar chemo’s ‘ziet ze chocomel, ruikt ze chocomel, maar smaakt het naar modder’. “Eten en drinken was tijdens mijn chemo’s écht een worsteling”, legt de 42-jarige borstkankerpatiënt Evi Groot uit, “er blijft zo weinig over dat nog lekker is.”

Evi Groot deed mee aan de smaaktest: “Ik raad het iedereen aan, ik kwam pas achter het smaakonderzoek na mijn vijfde chemo, ik had het zo graag eerder geweten!” Foto: Catharina Ziekenhuis

Bijna alle patiënten met kanker  kampen met hetzelfde probleem. Eten of drinken dat ze altijd heerlijk vonden, smaakt sinds ze chemotherapie krijgen ineens naar bijvoorbeeld medicijnen of metaalachtige smaak. Gelukkig is er nu een veelbelovende aanpak, waarbij mensen met een smaakstoornis geholpen worden om te ontdekken wat nog wél smaakt. Om die nieuwe aanpak te testen is in het Catharina Kanker Instituut (CKI) een groot onderzoek gestart om de juiste smaak na een chemotherapie per patiënt weer op orde te brengen. In het onderzoek wordt per patiënt, door middel van een smaaktest, de juiste smaak in kaart gebracht, zodat met eenvoudige toevoegingen tijdens het bereiden van het eten, de maaltijd weer smakelijk is!

Eerder geweten

Evi is één van de patiënten die zich aanmeldde voor een smaaktest. “Ik ben zo blij dat ik dit gedaan heb. Ik ben erachter gekomen wat nog wél smaakt in plaats van alles wat niet meer smaakt. Hierdoor kan ik weer gewoon gezellig eten met mijn gezin, is het doen van boodschappen geen opgave meer en is de negatieve lading rondom eten weg. Ik raad het iedereen aan, ik kwam pas achter het smaakonderzoek na mijn vijfde chemo, ik had het zo graag eerder geweten”, benadrukt ze.

Tijm en currypasta

Nu haar smaakbeeld na een uitgebreide test is bepaald, krijgt ze wekelijks de meest smakelijke recepten opgestuurd, afgestemd op wat zij lekker vindt. “Tijdens de smaaktest bleek ik tijm en currypasta erg lekker te vinden. Dus nu bak ik mijn eigen brood met tijm. En ik vind het heerlijk, en mijn gezin ook”, lacht ze, “en ik heb ook al een heerlijk soep gemaakt met currypasta. Hoewel koken voor mij een noodzakelijk kwaad is, het komt iedere dag terug, begin ik het nu toch wel leuk te vinden.”

Tijm is één van de ingrediënten die het brood van Evi Groot de juiste smaak geeft. Foto: Catharina Ziekenhuis

Niet wenselijk

Evi kreeg begin april van dit jaar de diagnose borstkanker. “Eigenlijk was dat puur toeval, want ik was opgenomen met helse rugpijn. Na een CT-scan van mijn rug, waar nog nét mijn borst op stond, zagen ze een tumor. Ik bleek uitzaaiingen te hebben in mijn botten, dus er moest snel gehandeld worden.  Begin mei begon ik aan een serie van zes chemo’s. De behandeling viel me ontzettend zwaar. Ik ben heel erg beroerd geweest, en daar kwam bij dat eten en drinken moeizaam werd, omdat niets me smaakte. Brood werd karton, dus in de eerste week van mijn chemo at ik alleen wat vanillevla en yoghurt. Maar dat zorgde wel dat ik in die eerste week tijdens mijn chemo-behandelingen telkens 4 kilo afviel. En dat is juist niet wenselijk, want dat komt je herstel niet ten goede. Ik zit nog middenin mijn behandeltraject en ben daarom ontzettend blij dat ik nu handvatten heb waardoor ik gewoon lekker kan blijven eten. Ook tijdens de chemobehandeling, want juist dan heb je die energie nodig.”

Zelfgebakken oncobrood op basis van een recept op maat! Foto: Catharina Ziekenhuis

Nieuwe data bekend!

Wil jij net als Evi weer genieten van eten en ben je onder behandeling in het Catharina Kanker Instituut? Meld je dan aan voor de gratis smaaktest. Er zijn drie nieuwe data toegevoegd: vrijdag 18 november, vrijdag 2 december en vrijdag 16 december. Lees hier alles over de smaaktest. Aanmelden doe je door een mail te sturen naar kokenvoorkanker@catharinaziekenhuis.nl.

Word je niet behandeld in het Catharina Ziekenhuis? Kijk dan eens op www.smaakcentrum.info.