Internationale belangstelling voor speciale kijkoperatie in de baarmoeder

In het Catharina Ziekenhuis worden kijkoperaties in de baarmoeder al enkele jaren met een speciale vrouwvriendelijke techniek uitgevoerd. Steeds meer ziekenhuizen stappen ook over op deze techniek. Gynaecologen uit heel Nederland komen regelmatig naar ons ziekenhuis om deze – voor hen nieuwe – techniek te trainen. Ook internationaal is er veel aandacht voor. Vandaag werden vijf gynaecologen uit Ierland getraind.

Uit onderzoek blijkt dat de techniek die wij gebruiken voor zowel de vrouwen als de gynaecologen grote voordelen heeft. Zo verloopt de procedure sneller, is er minder schade, ondervinden vrouwen minder pijn en wordt er aantoonbaar beter resultaat bereikt.

Daarnaast worden de vrouwen in ons ziekenhuis niet op de OK onder narcose, maar op de polikliniek met behulp van een roesje geholpen. Deze manier van behandelen is sneller dan een echte operatie en net zo efficiënt. “Ruim 520 vrouwen hebben deze ingreep nu ondergaan”, zegt gynaecoloog dr. Huib van Vliet. “Slechts één heeft aangegeven dat ze iets heeft gevoeld.” Het voordeel van de poliklinische behandeling is ook dat de vrouw direct na de ingreep wordt herenigd met haar partner.

Meer weten over deze ingreep?

Internationale belangstelling voor speciale kijkoperatie in de baarmoeder