Lukas Dekker: hoogleraar maar vooral ook dokter

Als hoogleraar aan de Technische Universiteit in Eindhoven wil cardioloog Lukas Dekker van het Catarina Ziekenhuis een brug slaan tussen de medische wetenschap en de techniek. “Juiste patiëntenzorg en technologie is vooral in mijn vakgebied een belangrijk samenspel.” Dekker heeft een grote internationale reputatie verworven op het gebied van het behandelen van hartritmestoornissen. “Als hoogleraar ga ik veel met jonge studenten werken. Die zullen mij continu vragen stellen. Kijken, zoeken, dat prikkelt mij.”

Dekker komt uit een liberale, kunstzinnige familie. Zijn vader was beeldend kunstenaar, zijn broer een conservatoriumgitarist en zelf maakte hij ook op niveau muziek. Jarenlang studeerde hij klassiek piano. Toch maakte Dekker op zijn zeventiende de keuze om dokter te worden. “Ik was een heel ambitieuze student, al heb ik genoeg cafés van binnen gezien.” Zijn muzikale achtergrond bleef bovendien een deel van zijn leven. “Er kwamen in die tijd altijd muzikanten over de vloer. Ik woonde in hetzelfde studentenhuis als Trijntje en Tjeerd Oosterhuis. In de weekenden schnabbelde ik wat bij als achtergrondpianist in restaurants. Ook begeleidde ik wel mensen. Nu speel ik helaas veel minder dan vroeger.”

Frits Magazine interviewde Lukas Dekker over zijn hoogleraarschap en zijn werk als cardioloog in het Catharina Ziekenhuis. Lees hier het hele verhaal.