Meer comfort en snelheid bij ingreep hevig menstrueel bloedverlies

Vrouwen die kampen met hevig menstrueel bloedverlies, kunnen ervoor kiezen om het baarmoederslijmvlies te laten vernietigen. Vaak gebeurt dit op de dagbehandeling, onder narcose of met een ruggenprik, maar in het Catharina Ziekenhuis kan dit sinds kort gewoon op de polikliniek onder sedatie (roesje).

Eind februari paste gynaecoloog Huib van Vliet (foto) deze poliklinische endometriumablatie onder sedatie voor het eerst toe. De ingreep verliep succesvol.
‘Aan de operatie zelf is natuurlijk niets veranderd’, zegt Van Vliet. ‘Maar het grote verschil zit ‘m voor de patiënt in het comfort en de snelheid. Kom je op de dagbehandeling, dan ervaar je ook echt dat je geopereerd wordt. Je ligt met allemaal andere patiënten te wachten, wordt naar de OK gereden en ontwaakt op de verkoeverkamer. Dat is toch een heel andere beleving dan dat je gewoon naar je vertrouwde poli gaat, daar tien minuten behandeld wordt en binnen twee uur weer naar huis mag.’

Het Catharina Ziekenhuis is een van de eerste ziekenhuizen die deze ingrepen onder sedatie op de polikliniek uitvoert.
Van Vliet: ‘Ik ken andere klinieken die dit ook poliklinisch doen, maar dan zonder een roesje. Zij geven paracetamol, NSAIDS en een pijnstillende injectie in de baarmoederhals. Mijn ervaringen zijn dat sommige patiënten daarmee tijdens de behandeling toch pijn voelen. Dus sedatie is voor mij echt de meest patiëntvriendelijke oplossing. Het is pijnvrij en je knapt sneller op dan van een narcose of ruggenprik.’

Niet alleen vrouwen die een endometriumablatie ondergaan kunnen op de poli terecht. Inmiddels zijn er ook al enkele endometriumpoliepen (poliepen in de baarmoeder) en vleesbomen op de polikliniek onder sedatie verwijderd met behulp van de poliklinische morcellator (een soort Pacman).

Tien tot dertig procent van de vrouwen kampt in haar leven met klachten van hevig menstrueel bloedverlies. Indien er geen oorzaak wordt gevonden spreekt men van disfunctioneel bloedverlies of essentieel hevig menstrueel bloedverlies. Als een vrouw geen kinderwens meer heeft kan ze hiervoor behandeld worden. De mogelijkheden zijn: Hormonale therapie zoals het Mirena spiraal of de orale anticonceptiepil, het vernietigen van het baarmoederslijmvlies (endometriumablatie) of verwijdering van de baarmoeder.