Obesitas-patiënt Jon van Rens: ‘Rij met plezier van Zaandam naar Catharina Ziekenhuis’

Er liggen nogal wat ziekenhuizen langs de route Zaandam-Eindhoven. En toch koos de 40-jarige obesitas-patiënt Jon van Rens uit Zaandam ervoor om zich in het Catharina Ziekenhuis te laten behandelen. “Hier krijg je niet alleen goede zorg, maar ben je ook een mens in plaats van een nummer.”

Jon van Rens doorliep het voortraject van haar behandeling in een ziekenhuis in Noord-Holland, maar besloot in februari om haar behandeling 135 kilometer verderop – in het Catharina Ziekenhuis – voort te zetten. “Vanaf de eerste dag voelde het contact in mijn ziekenhuis al niet fijn. Toen ze ook nog eens onduidelijk waren over de datum waarop ik geopereerd zou worden en ze die datum steeds verschoven, besloot ik naar het Catharina te bellen.”

Dat klinkt als een bijzondere keuze, maar dat was het voor Van Rens absoluut niet. “Het Catharina Obesitascentrum staat ontzettend hoog aangeschreven. Niet voor niets zijn ze laatst benoemd als Centre of Excellence. Uit mijn directe omgeving heb ik ook heel positieve verhalen gehoord. Mijn tante uit Enschede is hier in 2013 met succes geopereerd en mijn vader in februari, ook tot volle tevredenheid. Allebei een gastric bypass (maagverkleining, red.), net als ik.”

En daarbij is Eindhoven absoluut geen onbekend terrein voor Van Rens. Ze is er geboren en getogen. “Ik ben al sinds 1992 weg, maar dit voelt nog steeds als thuiskomen. Het gemoedelijke van Brabant, dat mis ik wel eens in Noord-Holland. Ik merkte het direct toen ik belde, ik had meteen een fijn gesprek en voelde me welkom.”

En welkom was ze, want amper een maand na haar eerste contact lag ze al op de operatietafel. Van Rens: “Ik had het voortraject elders doorlopen, dus we konden eigenlijk al meteen een operatiedatum plannen. Echt geweldig.”

Van 123 naar 75 kilo
Die operatie ging goed en een dag later was Van Rens alweer bij haar man en twee kinderen in Zaandam. Klaar voor haar nieuwe, lichtere leven. “Ik was 123 kilo en hoop op 75 kilo uit te komen. De laatste jaren was de trap oplopen of mijn veters strikken al een hele opgave, nu heb ik al allemaal sportieve plannen. Dit jaar wil ik de wandelversie van de Dam tot Damloop doen. Daarna ga ik bij een hardloopclub om de Dam tot Damloop in de toekomst te kunnen rennen. Ik heb er echt zin in.”

De komende jaren zal ze nog wel regelmatig de A2 moeten afzakken voor bezoekjes aan het Catharina Ziekenhuis, want de operatie is slechts een onderdeel van de behandeling voor mensen met overgewicht. Het Catharina Obesitascentrum heeft een succesvol vijfjarig traject. Patiënten worden na de operatie nog jaren gevolgd. “Prima, ik rij met alle plezier van Zaandam naar het Cathrien. Al mijn afspraken voor de komende twaalf maanden staan al ingepland, allemaal op dagen dat ik niet hoeft te werken. Ook dat doen ze super.”