Ontdek de wondere wereld van de hormooncyclus in één maand!

Bijna alle vrouwen menstrueren of hebben gemenstrueerd, maar toch is ongesteldheid nog steeds een taboe. Het VPRO Medialab-project Maandverbond brengt daar in de maand augustus op een innovatieve manier verandering in en leert de jonge deelnemers alles over hun menstruatiecyclus. Dana Huppelschoten, gynaecoloog in het Catharina Ziekenhuis, is ook te zien in Maandverbond. “Als je weet hoe je cyclus in elkaar zit en hoe die jouw klachten kan verklaren, helpt dat je ook om ermee om te gaan.”

Gynaecoloog Dana Huppelschoten en presentatrice Dzifa Kusenuh

Gynaecoloog Dana Huppelschoten en presentatrice Dzifa KusenuhHuppelschoten (36) is gynaecoloog in het Catharina Ziekenhuis bekijkt samen met presentatrice Dzifa Kusenuh verschillende foto’s van menstruatiebloed en voorziet die van commentaar. Ze legt Kusenuh ook uit hoe je met zogeheten menstruatiescorekaarten kunt uitrekenen of je bloedverlies overmatig is, dat wil zeggen: meer dan 150 milliliter. Dit is één longdrinkglas per complete menstruatie! “En dus niet de liters die veel vrouwen denken kwijt te zijn”, aldus Huppelschoten.

Schaamte

Ook ziet de gynaecoloog nog veel schaamte bij patiënten. “Over menstruatie praten we niet snel op feestjes. En als ik een inwendig onderzoek ga doen, hoor ik nog vaak: sorry, dokter, maar ik bloed een beetje. Of: ik heb het niet allemaal netjes bijgewerkt van onder. Ik ben gynaecoloog, zeg ik dan, en je hoeft je echt niet te excuseren, want het is helemaal normaal. Maar mensen schamen zich toch.”

Bekijk de trailer | Maandverbond – NPO3.nl

“Vaak denken vrouwen ook dat ik als gynaecoloog met allemaal hormonen ga gooien, zo staan we een beetje bekend. Maar ik ben niet per se pro-hormonen, zeg ik dan, ik wil gewoon dat we een situatie vinden waarbij jij het best gedijt: hormonaal, qua bloedverlies, qua pijn. En als dat voor jou zonder kunstmatige hormonen is, dan is dat helemaal goed en prima. Maar ik probeer vrouwen er wel op voor te bereiden dat ze dan weer natuurlijke schommelingen krijgen; heel anders dan bij een continu hormoonpreparaat.”

Cyclusdag 4 | Maandverbond – NPO3.nl

Endometriose

De gynaecoloog vindt Maandverbond een heel goed project, want ook zij merkt dat er relatief weinig kennis is over menstruatie, de hormooncyclus en de pil. “Daar ben ik tijdens mijn poli’s veel tijd aan kwijt om dat uit te leggen. Tijd die ik er graag in investeer, hoor. En het verandert wel, ik zie in mijn praktijk steeds vaker jonge meiden met kennis van zaken: over endometriose bijvoorbeeld. Zelf begreep ik ook eigenlijk pas toen ik geneeskunde ging studeren hoe de pil die ik slikte nou echt werkte. Maar als je weet hoe je cyclus in elkaar zit en hoe die jouw klachten kan verklaren, helpt dat je ook om ermee om te gaan. Je kunt beter plaatsen wanneer en waarom je je down of juist goed voelt, en daar kun je vervolgens ook je agenda op inrichten. Of je partner of werkgever erover vertellen, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten.”

Meer weten over het project Maandverbond van de VPRO? Check: Maandverbond – op hormoonsafari (npo3.nl)