Operatie baarmoeder kan zonder narcose in het Catharina Ziekenhuis

Volledige narcose is niet meer nodig voor een kijkoperatie aan de baarmoeder. Dat blijkt uit onderzoek van het Catharina Ziekenhuis.

De ingreep kan veilig poliklinisch worden gedaan. In het Catharina Ziekenhuis worden deze zogenoemde hysteroscopische behandelingen sinds 2014 poliklinisch uitgevoerd, waarbij alleen maar een roesje wordt toegediend. Dat gebeurt op de polikliniek Gynaecologie.

Een roesje maakt alleen maar slaperig en ontspannen. Daarnaast krijgt de patiënt pijnstilling toegediend. In tegenstelling tot vroeger, toen vrouwen onder algehele narcose werden gebracht, kunnen de vrouwen nu direct na de behandeling weer naar huis.

Het Eindhovens Dagblad publiceerde een artikel over het onderzoek van het Catharina Ziekenhuis.