Neuro-care, opleiding brain care unit (BCU)

Verpleegkundigen Cursus

Het doel van deze cursus is verpleegkundigen op de afdeling Neurologie de mogelijkheid te bieden hun deskundigheid te bevorderen op de stroke care unit / brain care unit (BCU) / neuro-care, door het verhogen van kennis, inzicht en vaardigheden. Hierdoor zijn de verpleegkundigen in staat om patiënten te verplegen in de acute fase na een cerebraal vasculair incident (CVA), subarachnoïdale bloeding (SAB), sinustrombose, arterioveneuze malformatie (AVM), meningitis, encefalitis, neuro trauma, Guillain-Barré, Myastenia Gravis.

Voor wie?

Verpleegkundigen die werkzaam zijn op de afdeling neurologie met stroke unit / BCU / neuro-care binnen een ziekenhuis..

Inhoud

De volgende onderwerpen worden behandeld:

• algemene inleiding over vaatziekten van de hersenen
  • anatomie en fysiologie van de hersenen
  • hersencirculatie
  • herseninfarct en hersenbloeding
  • SAB, sinustrombose, AVM
  • anatomie, fysiologie, pathologie van het hart
  • ritme- en geleidingsstoornissen van het hart
  • anatomie en fysiologie van het slikken
  • communicatiestoornissen na hersenletsel
  • voorlichting aan CVA-patiënten en hun naasten in de acute fase na een CVA
  • verpleegkundige zorg op de stroke care unit / BCU / Neuro-care
  • Guillain-Barré
  • Myastenia Gravis
  • meningitis
  • encefalitis
  • neurologisch trauma, contusio (epiduraal hematoom (EPH), subduraal hematoom (SDH), traumatisch SAB)
  • dwarslaesie
  • klinisch redeneren bij acute neurologische patiënten
  • meeloopdag op de stroke care unit / BCU / neuro-care van ander ziekenhuis
  • bedsideteaching (dit wordt verzorgd door een neuroloog uit het eigen ziekenhuis).

Duur en cursusdata

De eerstvolgende cursus start op dinsdag 23 mei 2022 van 8.30-12.00 uur in het Catharina Ziekenhuis locatie Eerselzaal route 152. Het (actuele) rooster staat in de studiegids die je ontvangt voorafgaand aan de cursus. De studiegids is tijdens de cursus ook in CLIC in te zien.

Praktische informatie

Accreditatie Voor verpleegkundigen: 46 punten, Kwaliteitsregister V&V (Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland).
Grootte van de groep Minimaal 5, maximaal 15 deelnemers
Kosten Voor Sint-Annaziekenhuis Geldrop en het Máxima Medisch Centrum Eindhoven-Veldhoven: € 1250,00 per persoon. Voor overige deelnemers € 1300,00 per persoon. De prijzen worden jaarlijks geïndexeerd.
Certificaat Ja, na het maken van de theorie en praktijktoets. Er geldt een aanwezigheidsplicht: 1 les mag verzuimd worden.
Locatie De cursus vindt plaats in een ruimte van de service-eenheid Onderwijs & Onderzoek. De route naar deze service-eenheid staat vanaf de hoofdingang aangegeven. Er kunnen ook lesdagen gepland worden in het Máxima Medisch Centrum te Veldhoven en het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop.

Service-eenheid Onderwijs & Onderzoek
Telefoonnummer: 040 – 239 65 20