Optimaliseren van zorg en logisitiek van de HCK’s Catharina Ziekenhuis

Om de totale vraag naar zorg op de Hartcatheterisatiekamers (HCK’s) van het Catharina Ziekenhuis goed te kunnen beantwoorden worden in april een aantal interventieprogramma’s op zaterdag georganiseerd. Meer structureel wordt het streven naar een balans tussen vraag en aanbod vormgegeven, waarbij optimaal gebruik van beschikbare middelen van essentieel belang is. Het afgelopen half jaar is met succes veel energie geinvesteerd in de optimalisatie van het gebruik van de HCK’s.Per dag kunnen meer behandelingen uitgevoerd worden, de bezettingsgraad is gestegen van 82 naar 93 % en de verbinding tussen efficiëntie en kwaliteit wordt onder meer gelegd in onze bijdrage aan de ontwikkeling van een TOP-richtlijn voor HCK’s.

Binnen de Hartkatheterisatiekamers van het Catharina Ziekenhuis worden dagelijks (complexe) procedures verricht door een team van dedicated professionals. In het laatste half jaar heeft het HCK-team geïnvesteerd in het verder optimaliseren van het gebruik van kamers en het nog veiliger maken van de patiëntprocessen in het hele hartcentrum. Bekend is dat de HCK een relatief dure arbeids- en kapitaals intensieve afdeling van een ziekenhuis is. Daarmee is deze capaciteit ook schaars. Daarom is het van belang om deze schaarse capaciteit maximaal mogelijk te benutten. Wat hebben we gedaan, wat gaan we nog doen en wat hebben we al bereikt?

Optimaliseren van een planningsproces in een omgeving als de HCK is een complex vraagstuk. Net zoals op de operatiekamers. Belangrijk is om verrichtingen zo in te plannen dat de geplande tijd redelijk overeen komt met de gerealiseerde tijd en de beschikbare capaciteit – 9 uur per dag – zo maximaal mogelijk wordt gevuld. Om dit te bereiken is het van belang om te begrijpen wat het stochastisch gedrag is van verrichtingen. Door middel van wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat vele HCK-verrichtingen een hoge mate van onzekerheid hebben in duur. Zo is de gemiddelde duur van een ablatie 2,5 uur, maar kan in 10% van de gevallen de ingreep tot meer dan zes uur duren. Ons onderzoek heeft inzicht gegeven in het stochastisch gedrag van verrichting/cardioloog-combinaties. Hierdoor maken we combinaties van verrichtingen die met hogere zekerheid wel op een dag kunnen worden uitgevoerd.

Bezettingsgraad gestegen
Verder worden verrichtingen steeds meer in straatjes gepland. Een vast team werkt de hele dag aan eenzelfde type behandeling. Voorheen werd één TAVI op een dag gepland, nu kunnen er drie worden gepland én uitgevoerd. Dit heeft er toe geleid dat de bezettingsgraad van onze HCKs gestegen is van gemiddeld 82% naar 93%.

Naast verbeteringen in de efficiëntie, zijn wij ook bezig om de patiëntprocessen in het hele hartcentrum te verbeteren. Omdat er nog geen echte richtlijnen bestaan voor het ‘operatief proces’ op de HCK hebben we als Catharina Ziekenhuis in samenwerking met het Anthonius Ziekenhuis in Utrecht/Nieuwegein de richtlijnen van het Toezicht Operatief Proces (TOP) van de OK als leidraad genomen.

Metrolijn
Met behulp van een extern bureau hebben we minutieus het gehele patiëntproces van poli, opname, HCK en ontslag onder de loep genomen. Het patiëntproces wordt gevisualiseerd door middel van een metrolijn. Bij elke ‘route’ en  ‘halte’ wordt beschreven wie voor welk proces verantwoordelijk is, welke checks worden uitgevoerd en wat de stop-momenten zijn. Hiermee maken we het proces voor onze patiënten en zorgverleners nog veiliger.

Om onze teams nog effectiever te laten samenwerken, zal vanaf begin 2015 gestart worden met Crew Resource Management (CRM). In de luchtvaart is CRM een begrip. CRM zorgt voor een effectieve communicatie binnen het team en het is aangetoond dat dit leidt tot minder ongevallen zowel in de luchtvaart als de zorg. Vanaf 2015 zullen onze professionals ook aan deze training deelnemen