Oud-gynaecoloog Stichting Geertgen gebruikte eigen sperma bij kunstmatige inseminatie

Vorige week berichtten de media over oud-gynaecoloog Henk Ruis die zijn eigen sperma heeft gebruikt bij kunstmatige inseminatie. Het DNA-profiel van Ruis is opgenomen in de KID-DNA Databank van Fiom en onlangs zijn er drie matches bovengekomen in de periode 1988-1992.

Dit bericht is ook door het centrum voor vruchtbaarheid Nij Geertgen naar buiten gebracht. Nij Geertgen is de doorstart van Stichting Geertgen, de kliniek waar de oud-gynaecoloog destijds werkte.

Ruis heeft vanaf eind jaren negentig tot begin 2004 als gynaecoloog van het St. Joseph ziekenhuis in Veghel af en toe van het fertiliteitslaboratorium van het Catharina Ziekenhuis gebruik gemaakt.

In het Catharina Ziekenhuis is door de eigen gynaecologen nooit met anonieme donoren gewerkt. Gynaecologen van buiten het ziekenhuis die tot 2004 gebruik maakten van de faciliteiten van het Catharina Ziekenhuis stonden altijd onder toezicht van een laboratoriummedewerker waardoor gebruik van eigen materiaal zo goed als uitgesloten is. In 2004 werd de wet aangepast en was anonieme spermadonatie landelijk niet meer toegestaan.

Wij realiseren ons dat dit bericht vragen kan oproepen bij donorkinderen en ouders waarbij de inseminatie door Henk Ruis eind jaren negentig tot begin 2004 in ons ziekenhuis is uitgevoerd.

Mochten donorkinderen of ouders daar behoefte aan hebben, dan gaan wij graag met hen in gesprek zodat wij kunnen nagaan wat wij voor hen kunnen betekenen. Zij kunnen contact opnemen via telefoonnummer 040 – 239 81 90 of via mail: infogyn@catharinaziekenhuis.nl.

Mocht je meer specifieke informatie willen over deze kwestie dan kun je die vinden op de website van Nij Geertgen. Hier staan ook contactgegevens vermeld.