Revisiechirurgie

De revisie (revisiechirurgie) is een operatie waarbij een eerdere bariatrische operatie omgezet wordt in een nieuwe variant. Dit kan verschillende medische redenen hebben zoals onder refluxklachten.

Er zijn verschillende soorten revisies denkbaar. In het Catharina Ziekenhuis worden bijvoorbeeld vaak maagbandjes verwijderd om meteen een gastric bypass uit te voeren. Dit gebeurt vaak in dezelfde operatie. Ook worden soms patiënten met een gastric sleeve opnieuw geopereerd en krijgen zij een SADI of een gastric bypass. We voeren soms bewust dit tweestappenplan uit, vooral bij patiënten met een zeer hoog BMI.

Bij revisiechirurgie is vanwege de eerdere operatie het risico op een lekkage groter. Als bijvoorbeeld een aanpasbare maagband klachten geeft, is het beter deze eerst te verwijderen en het gebied rond de maag enkele maanden tot rust te laten komen, alvorens een nieuwe bariatrische operatie te doen.

De voordelen van een revisie zijn:

• Klachten door eerdere ingreep verminderen
  • Extra gewichtsverlies
  • Verdere verbetering van gerelateerde ziektes (zoals diabetes)

De nadelen van een revisie kunnen zijn:

• Bloeding
  • Naadlekkage
  • Trombose/longembolie
  • Infecties
  • Grotere kans op complicaties
  • Onvoldoende gewichtsverlies
  • Gewichtstoename (door bijvoorbeeld weghalen maagband)

Het Catharina Ziekenhuis is een verwijscentrum voor patiënten die in andere ziekenhuizen niet meer geholpen kunnen worden. Wij zijn voor patiënten die een complexe behandeling moeten ondergaan, vaak een last resort.

Chirurg dr. Smulders Chirurg dr. Smulders over revisiechirurgie obesitas