Trauma Centrum: de maag zo groot als een espressokopje

Het televisieprogramma Trauma Centrum op SBS6 geeft van maandag tot en met vrijdag dagelijks om 20.00 uur een inkijkje in het leven van patiënten en het ziekenhuispersoneel van het Catharina Ziekenhuis. In de aflevering van vanavond voert chirurg dr. Simon Nienhuijs samen met arts-assistent in opleiding tot chirurg Guusje Vugts een gastric bypass uit bij een patiënt met ernstig overgewicht.

De gastric bypass (maagomleiding) is één van de meest toegepaste operaties bij patiënten met overgewicht. Het is een operatie die zorgt voor langdurig en aanzienlijk gewichtsverlies. De hoeveelheid voedsel die een patiënt na de operatie kan eten is beperkt en wordt ook nog eens minder opgenomen. “De maag krijgt de omvang van een espressokopje waardoor snel een vol gevoel bij eten wordt ervaren”, vertelt chirurg dr. Simon Nienhuijs. De nieuwe, kleinere maag wordt verbonden met de dunne darm. Nienhuijs: “Het voedsel gaat dus via een smalle doorgang direct naar de dunne darm. De omleiding zorg ervoor dat het voedsel een deel van de darm overslaat. Het lichaam heeft daardoor minder gelegenheid om voedsel op te nemen. Je krijgt dus minder vetten en andere voedingsstoffen binnen. Door de omleiding gaan de boodschappers in de buik ook anders werken; zogenaamde darmhormonen gaan de werking beïnvloeden. Daardoor zie je ook gunstige effecten op suikerziekte of hoge bloeddruk. Dit versterkt het gezond worden van het afvallen alleen maar.”

Zorg gaat verder

In het Catharina Obesitascentrum helpt het obesitasteam ruim elfhonderd patiënten per jaar om van hun overgewicht af te komen. De obesitas kliniek behoort daarmee tot de grotere in Nederland, maar het onderscheid zit vooral in het begeleidingstraject. Juist dit totaalpakket met uitgebreide screening, waar nodig een verbeterprogramma vooraf, een natraject op maat aangevuld met eHealth zorgt ervoor dat het goede effect van de operatie toekomstbestendig blijft. De bariatrische zorg gaat in het Catharina Ziekenhuis dus verder dan alleen de operatie.

Gastric bypass in het Obesitascentrum