Trauma Centrum: ‘Vriendelijke’ keizersnede goed voor moeder en kind

Het televisieprogramma Trauma Centrum op SBS6 geeft van maandag tot en met vrijdag dagelijks om 20.00 uur een inkijkje in het leven van patiënten en het ziekenhuispersoneel van het Catharina Ziekenhuis. In de aflevering van vanavond voert gynaecoloog dr. Viviane Dietz een keizersnede uit.

Bij één op de vijftien vrouwen in Nederland wordt een keizersnede uitgevoerd. Vrouwen ervoeren een keizersnede vroeger vaak als onpersoonlijk en koud, omdat de behandeling plaatsvond in een koude kille operatiekamer met fel licht, personeel in beschermende kleding en het geluid van kletterende instrumenten. Niet in het Catharina Ziekenhuis. Daar wordt een zo’n natuurlijk mogelijke geboorte nagebootst.

Keizergeboorte

Tijdens deze zogeheten gentle cesarean, ‘vriendelijke keizersnede’, laat de gynaecoloog op het moment van geboorte het operatiedoek zakken. Voordat ze het doek laat zakken draait ze het gezichtje van de baby naar de ouders toe. De baby wordt dan langzaam uit de baarmoeder naar buiten getild. “We willen de gebeurtenis van een geboorte nét zo intiem laten zijn op de operatiekamer als wanneer de moeder op een natuurlijke wijze bevalt. Dit bijzondere moment voor toekomstige ouders moet niet aanvoelen als een operatie. Vroeger werd de keizersnede uitgevoerd en zag de moeder in een flits haar kind voorbijkomen voordat het naar de eerste verzorging gaat. Maar nu kunnen de toekomstige ouders meekijken hoe hun kindje uit de buik wordt gehaald. Het kind wordt daarna niet meteen onderzocht, maar eerst bloot op de buik van de moeder gelegd. Dit directe huid-op-huidcontact is onder andere voor de binding van groot belang”, legt dr. Viviane Dietz uit, “zo heeft de moeder ook écht het gevoel dat ze bevallen is.”

Huid-op-huid contact

Er is tegenwoordig een overvloed aan onderzoek dat laat zien dat mama’s en baby’s bij elkaar horen, huid-op-huidcontact. Groot voordeel; de hartslag van zowel de baby als de moeder dalen en er is een grotere kans dat de melkproductie van de moeder goed op gang komt. Baby’s die direct huid op huid contact hebben gehad hebben minder bijvoeding nodig en huilen minder.

Protocollen, veiligheidsvoorschriften en hygiëne

Waarom doen gynaecologen het niet altijd zo? “We zijn gewend aan protocollen en veiligheidsvoorschriften. En de hygiëne is natuurlijk ook belangrijk”, weet Dietz. “Het vergt een andere werkwijze en daarover moet iedereen het met elkaar eens zijn: gynaecoloog, kinderarts, operatieassistenten en anesthesioloog. In het Catharina Ziekenhuis doen we niet anders. Moeder en kind blijven altijd bij elkaar, tenzij… We willen een keizersnede absoluut niet romantiseren. Het is nog steeds een zware operatie en de vrouw moet hier maanden van herstellen. Maar kan de vrouw niet op een natuurlijke manier bevallen en is een keizersnede noodzakelijk dan willen het zo intiem als mogelijk maken”, besluit Dietz.