Vaatoperatie met 360 graden-camera vastgelegd in Catharina Ziekenhuis

Medtronic, ’s werelds grootste medisch-technologisch bedrijf, heeft een operatie aan de aorta in het Catharina Ziekenhuis gefilmd met een 360 graden-camera. Die camera maakt interactieve beelden, waardoor het mogelijk is om de operatie vanuit iedere denkbare hoek te bekijken. Medtronic zet de video in om vaatchirurgen uit de hele wereld te trainen in het gebruik van speciale stents. Stents verstevigen het bloedvat waardoor een scheuring van het vat wordt voorkomen.

In het Catharina Ziekenhuis is de zogenoemde EVAR-behandeling gefilmd. EVAR staat voor EndoVasculaire Aneurysma Repair; een operatie die wordt uitgevoerd door een vaatchirurg om een verwijding (een aneurysma) van bijvoorbeeld de aorta van binnenuit te repareren, zonder grote buikoperatie. Via de lies wordt op de plek van de verwijding een stent geplaatst om het scheuren van het bloedvat te voorkomen. De vaatchirurgen uit het Catharina Ziekenhuis behandelen jaarlijks 150 aneurysma’s. Het ziekenhuis is daarmee in Nederland het grootste centrum van Nederland. De video zal binnenkort beschikbaar zijn voor professionals.