Vragen en antwoorden over de werking van MijnCatharina
Een overzicht van de meest gestelde vragen en antwoorden over de werking van MijnCatharina.
Veelgestelde vragen
-
Wat is MijnCatharina?
MijnCatharina is een persoonlijke en beveiligde omgeving voor patiënten van het Catharina Ziekenhuis. Hier kunt u zelf 24 uur per dag, 7 dagen per week uw afspraken inzien, vragen stellen aan uw zorgverlener en delen van uw medisch dossier bekijken. Deze informatie wordt opgehaald uit het elektronisch patiënten dossier (EPD). In het EPD registreren de zorgverleners die u behandelen uw actuele gegevens.
-
Hoe werkt MijnCatharina?
De informatie in MijnCatharina komt uit het elektronisch patiëntendossier (EPD). Hierin zetten de zorgverleners die u behandelen uw actuele gegevens.
Dit kunt u (vinden) in MijnCatharina:
- Bekijk uw persoonlijke gegevens en gedeeltes van uw medisch dossier.
- Plan zelf een afspraak in als u een verwijzing heeft van uw huisarts.
- Bekijk welke afspraken er voor u gepland staan in het Catharina Ziekenhuis.
- Vul een vragenlijst in als deze voor u klaarstaat.
- Bekijk het overzicht van medicijnen die u gebruikt.
- Bekijk de uitslagen van onderzoeken die in het Catharina Ziekenhuis zijn aangevraagd.
- Bekijk brieven die het ziekenhuis naar u, uw huisarts of een andere zorgverlener verzendt.
- Vraag een herhaalrecept voor medicijnen aan.
- Houd den videoconsult met uw zorgverlener.
- Stuur een e-mail naar uw zorgverlener (e-consult).
- Bekijk ook de video over de verschillende functies in MijnCatharina.
Bekijk de video
Met MijnCatharina kunt u onder andere delen van uw medisch dossier bekijken, online afspraken inplannen, uw zorgverlener een mail sturen (via een beveiligde omgeving) of een videoconsult houden.
Meer weten? Lees dan de handleiding om te zien hoe u moet inloggen. Lukt het niet of heeft u toch nog vragen? Bel dan met de helpdesk. Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur via 040 – 239 84 44.
-
Hoe check ik via MijnCatharina in voor mijn afspraak?
Door in te checken, geeft u aan dat u naar uw afspraak komt. U krijgt dan een persoonlijke QR-code. Deze heeft u nodig voor uw afspraak.
U kunt online inchecken via MijnCatharina. Doet u het liever persoonlijk? Dat kan ook, bij de aanmeldzuil in het ziekenhuis.
-
Waar kan ik terecht als ik vragen heb over MijnCatharina?
U kunt voor meer informatie over het portaal de handleiding lezen.
Heeft u na het lezen van de handleiding nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze helpdesk. Deze is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur bereikbaar op telefoonnummer 040 – 239 84 44.
Neem voor overige vragen contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent. U kunt de poliklinieken van ons ziekenhuis bereiken via ons algemene telefoonnummer: 040 – 239 91 11. Een overzicht van alle telefoonnummers vindt u op www.catharinaziekenhuis.nl/contact.
-
Ik gaf aan via e-mail bericht te willen krijgen, maar ik ontvang nog post. Hoe regel ik dit?
Alleen afspraakberichten en labbonnen (formulier voor laboratoriumonderzoek) sturen wij digitaal. Alle andere brieven, zoals de oproepbrief voor een operatie, kunnen nog niet digitaal verstuurd worden. Deze ontvangt u gewoon per post.
Misschien ging er iets mis bij de registratie van uw contactgegevens. Als u graag per e-mail informatie krijgt, dan kunt u het volgende doen.
-
- Log in met uw DigiD op www.mijncatharina.nl
- Ga naar ‘Mijn Gegevens’
- E-mailadres registreren
Controleer of uw e-mailadres juist is ingevuld. Staat er geen e-mailadres ingevuld of wilt u het e-mailadres wijzigen? Dit kan door te klikken op wijzigen. - Toestemming digitaal contact
Controleer of e-mail toestaan op ‘Ja’ staat. Staat er ‘Nee’ en wilt u dit wijzigen? Dit kan door te klikken op ‘Wijzigen’.
- Contactvoorkeur
Kies bij Contactvoorkeur voor ‘Digitaal’
- Klik op ‘Opslaan’ en u wordt voortaan via e-mail geïnformeerd wanneer er informatie voor u klaarstaat in MijnCatharina.
-
-
Ik heb toestemming gegeven voor gegevensuitwisseling met andere zorgverleners. In MijnCatharina staat ‘Geen antwoord’, hoe kan dit?
Misschien hebben wij uw formulier nog niet verwerkt. U kunt contact opnemen met de afdeling patiëntregistratie via telefoonnummer 040 – 239 54 00 of met de polikliniek waar u onder behandeling bent om uw toestemming door te geven. Uw antwoord wordt dan direct geregistreerd in uw dossier.
Of wijzig zelf uw keuze op MijnCatharina:- Log in met uw DigiD op www.mijncatharina.nl
- Ga naar ‘Mijn Gegevens’
- Ga in het linker menu naar ‘Toestemmingen’
- Klik onder het kopje ‘Toestemmingen zonder registratie’ op de regel ‘XDS gegevensuitwisseling’
De opties ‘Toestemming geven’ en ‘Toestemming intrekken’ worden beschikbaar
- Klik op de knop ‘Toestemming geven’
- Uw toestemming voor gegevensuitwisseling met andere zorgverleners is nu geregistreerd
-
Welke brieven kan ik bekijken in MijnCatharina?
In MijnCatharina vindt u brieven over uw medische situatie die zijn verstuurd na 30 november 2018. Dit kunnen brieven zijn die gericht zijn aan uzelf, maar ook brieven die naar uw huisarts of een andere zorgverlener zijn verstuurd. De nieuwste brieven staan bovenaan. U kunt een brief inzien door op de brief in het overzicht te klikken.
-
Waar vind ik brieven in MijnCatharina?
Alle brieven vindt u in MijnCatharina onder Dossier, Overig, Brieven.
-
Hoe kan ik mijn persoonsgegevens wijzigen?
U kunt uw persoonsgegevens wijzigen in MijnCatharina. Lukt het niet? Neem dan contact op met de patiëntenadministratie: 040 – 239 54 00.
-
Vanaf welk jaar vind ik mijn medische gegevens in MijnCatharina?
MijnCatharina bestaat sinds 1 december 2018. Uw medische gegevens van voor die tijd, vindt u niet terug in MijnCatharina. Wilt u oudere gegevens inzien, dan kunt u deze opvragen bij Bureau Patiëntenbelangen. U kunt hen mailen via infopbe@catharinaziekenhuis.nl of bellen naar 040 – 239 84 10.