Een mand vol troost voor naasten

Waken bij een stervende is vaak een moeilijke en zware tijd voor familie en vrienden. Door het uitreiken van een waakmand steken de verpleegkundig consulenten van het Team Ondersteunende en Palliatieve Zorg deze naasten een hart onder de riem.

Niet alle patiënten waarbij spoedig overlijden wordt verwacht, kunnen weer terug naar huis. Soms is de zorg te complex om thuis te kunnen uitvoeren. Het komt ook voor dat een hospice geen plek heeft of dat de patiënt te zwak is om nog vervoerd te worden. “Sterven, ongeacht waar, is een ingrijpend en intensief proces wat extra aandacht en ondersteuning behoeft”, aldus Daniëlle Hurkmans, verpleegkundig consulent.

Foto: Toos Coolen (links) en Daniëlle Hurkmans

“In een ziekenhuis is er hectiek, is het soms rumoerig, terwijl men tijdens het waken juist gebaat is bij rust.” Samen met haar collega’s probeert zij deze laatste fase voor zowel patiënt als naasten zo comfortabel mogelijk te laten verlopen.

Speciale waakmand

Om de naasten meer troost en aandacht te geven, ontwikkelde het team een speciale waakmand. Deze waakmand bevat producten die afleiding en troost bieden, ondersteunend zijn bij de verzorging en mogelijk helpend zijn bij de verwerking. “Denk hierbij onder andere aan een dagboekje, een puzzelboek, een flesje huidolie, een cadeaubon voor een kopje koffie, een gedichtenbundel en een fleecedeken”, vertelt Hurkmans.

Dankzij een gift van Stichting Roparun heeft het team de waakmand kunnen realiseren. Onlangs is de eerste mand uitgereikt en positief ontvangen. De echtgenote van deze patiënt besloot, na het ontvangen van de waakmand, direct dezelfde avond de gedichtenbundel te lezen. Zij vertelde dat zij er veel troost uit putte. “Daar doen we het uiteindelijk voor.”

Het team vraagt de naasten, na afloop, hun ervaring met de waakmand te delen. “Zo kunnen we de inhoud zo goed mogelijk aanpassen aan de behoeften, maar hopen we ook dat dit mooie initiatief een vervolg krijgt”, vertelt Hurkmans.

Meer aandacht

“Er is in het Catharina Ziekenhuis gelukkig steeds meer aandacht voor palliatieve zorg. We worden het liefst zo vroeg mogelijk in het palliatief traject betrokken. Daardoor zijn we nog beter in staat de kwaliteit van leven te verbeteren en zo goed mogelijk te behouden.”