‘Geweldig dat ik nu toch vader word!’

Het vaderschap is niet vanzelfsprekend voor mannen met kanker: door radio- of chemotherapie neemt de vruchtbaarheid namelijk af. Het Catharina Ziekenhuis beschiktsinds 1998 over de mogelijkheid om zaad – evenals eicellen – in te vriezen.

Het wordt dan gemengd met een vloeistof die beschadiging door invriezen en ontdooien zoveel mogelijk voorkomt. Het invriezen en bewaren van het sperma gebeurt in speciale rietjes die bij een temperatuur van 196 °C onder nul worden opgeslagen in een vat met vloeibare stikstof. Het Catharina Ziekenhuis kreeg in 2011 35 verzoeken tot het invriezen van sperma, onder wie25 van mannen met kanker. Inmiddels heeft het ziekenhuis van ruim 200 patiënten het zaad opgeslagen.

Zondagsnieuws interviewdePeter en Yvonne van Kruisbergen. Zij verwachten binnenkort hun eerste kind, nadat in 2009 bijPeterzaadbalkanker werd geconstateerd. Hij heeft toen direct gevraagd omzijn zaad in te vriezen. In de hoop dat na de behandeling de kinderwens van hemzelf en zijn vrouw Yolanda in vervulling zou kunnen gaan.

Meer informatie over de mogelijkheid om zaad en eicellen in te vriezen kunt u lezen op de pagina’s van het IVF-centrum.