‘Ik krijg een tweede kans en die grijp ik met beide handen beet’

In het Catharina Ziekenhuis worden mensen met extreem overgewicht geholpen met behulp van een nieuwe operatietechniek, de zogenoemde SADI-behandeling. Deze nieuwe operatie is bedoeld voor mensen met een Body Mass Index (BMI, de verhouding tussen gewicht en lengte, red.)  van 55 of hoger, die eerder een maagverkleinende operatie hebben ondergaan. De 40-jarige Suzan Mastbroek uit Deurne, moeder van drie kinderen, is één van de eerste patiënten in het Obesitascentrum van het Catharina Ziekenhuis waarbij deze nieuwe bariatrische operatie is uitgevoerd. “Het is nu tijd om voor mezelf te gaan zorgen. Ik zorg voor iedereen, behalve voor mezelf.”

Een dag na de operatie zit Suzan klaar om naar huis te gaan. “Ik voel me goed, ik heb veel minder pijn dan na mijn eerste operatie. Toen is bij mij een gastric sleeve gemaakt en is mijn maag verkleind. Na deze operatie ben ik veertig kilo afgevallen. Maar na mijn zwangerschap had ik toch weer hulp nodig, want alles zat er weer aan.”

Suzan Mastbroek Catharina Ziekenhuis

Nooit dik gevoeld

Als kind was Suzan altijd al groot en flink. “Maar ik heb me als kind en in de puberteit nooit dik gevoeld. De kilo’s vlogen er aan tijdens mijn eerste huwelijk. Dat huwelijk is niet altijd even gelukkig geweest. Het zit ook ín mij: stress en verdriet eet ik weg, ik ben een echte emotie-eter. Vijf jaar geleden ben ik gescheiden en na mijn scheiding heb ik mezelf op de eerste plaats gezet. In november 2011 liep ik met mijn 1.76 meter en een gewicht van 137 kilo het Obesitascentrum van het Catharina Ziekenhuis binnen. Ik had toen echt alles al geprobeerd: Herbalife, Modifast en vage afslankpillen die ik bestelde via internet. Het helpt allemaal een tijdje, maar na een paar maanden vlogen de kilo’s er net zo hard weer aan. Je vervalt weer in je oude patroon.”

Oordeel snel klaar

Na haar eerste operatie in 2011, de gastric sleeve, viel Suzan veertig kilo af en kwam ze onder de 100 terecht. “Toen voelde ik me echt slank. Alles ging gemakkelijker, ik voelde me heerlijk. Toen ontmoette ik ook mijn huidige partner. Ik raakte zwanger in 2014. Dat was een cadeautje! Maar na de zwangerschap zag ik de weegschaal weer oplopen en was ik in no-time weer op mijn oude gewicht. Door het snoepen en het maken van ongezonde keuzes. Achter dik zijn zitten vaak onderliggende problemen. De buitenwereld heeft vaak haar oordeel al snel klaar, maar zo makkelijk is het niet. Tuurlijk gaat alles door het mondje, maar als je het leefpatroon niet bij de wortel aanpakt of problemen niet met twee handen vastgrijpt, blijf je in die vicieuze cirkel zitten. En dan ligt het jo-jo effect op de loer.”

Schuldig

Twee jaar na de geboorte van haar dochtertje, was ze weer terug op haar oude gewicht. “Dat is heel frustrerend. Ik voelde me schuldig en het was voor mij een ontzettend grote stap om toch weer naar het Obesitascentrum van het Catharina Ziekenhuis te bellen en te zeggen dat ik hulp nodig had. Ik had het weer niet gered en schaamde me er voor. De reactie was zo ontzettend fijn, ze oordeelden totaal niet. Dat gaf me toch weer de moed om er wat mee te gaan doen. Ik wil gezond blijven, voor mezelf, mijn man en mijn kinderen. Die wil ik op zien groeien! Ik zal dan opnieuw de strijd met de kilo’s aan moeten gaan. Natuurlijk was ik heel blij te horen over de nieuwe SADI-behandeling, maar ik werd tegelijkertijd uitgedaagd om mijn onderliggende problemen eens aan te pakken. En juist deze begeleiding in het voortraject is heel belangrijk, je moet er echt zelf je schouders onder willen zetten. Hoe confronterend ook, je moet dingen oplossen, accepteren en een plaats geven. Ik ga nu vol goede moed de toekomst in. Ik weet dat, nu ik de SADI-behandeling heb ondergaan, er ook wat nadelen kleven aan de operatie. Maar dit weegt zeker niet op tegen een gezond gewicht. Daar ga ik voor!”

BMI boven 40

Het komt vaker voor dat bij mensen met een BMI hoger dan 55 een eerste operatie, altijd een gastric sleeve, niet voldoende is om de ontspoorde balans in het lichaam te herstellen. Het BMI van deze patiënten blijft dan toch nog steken boven de 40. Daar is nu de SADI-behandeling een oplossing voor. Bij de nu toegepaste SADI-behandeling (voluit ’Single Anastomosis Duodenal-Ileal bypass’) wordt net na de maagkringspier/ maagklep de darm doorgesneden om vervolgens verderop een verbinding te maken met de dunne darm. De maagklep blijft intact, waardoor de patiënt beter een gevoel van verzadiging behoudt. Voedsel legt door de chirurgische ’omleiding’ nog maar de helft van de weg door de darmen af, waardoor het lichaam veel minder voedingsstoffen kan opnemen. Na de operatie is het ook voor deze patiënten mogelijk om na verloop van tijd weer een BMI van tussen 30 en 35 te hebben. Nóg te hoog, maar zij zijn daarmee wel uit de gevarenzone. “Ik ga er alles aan doen om onder een BMI van 30 te komen. Ik ben het Catharina Ziekenhuis zo ontzettend dankbaar, ik krijg een ‘tweede’ kans en die pak ik met beide handen beet”, besluit Suzan haar verhaal.