Moeder Kelly haalde Guus zelf uit haar baarmoeder

Begin november is baby Guus geboren in het Catharina Ziekenhuis. Guus kwam op een speciale manier ter wereld. Zijn moeder Kelly tilde hem tijdens een keizersnede zelf uit haar baarmoeder.

Moeder Kelly haalde Guus zelf uit haar baarmoeder.

Deze procedure wordt ‘door moeder begeleide keizersnede’ genoemd en versterkt de positieve beleving van de geboorte bij de ouders. “We kunnen de ouders een directe rol geven bij de bevalling. De moeder haalt de baby zelf uit de baarmoeder en  de vader kan direct na de geboorte zelf de navelstreng doorknippen,” verduidelijkt gynaecoloog Anne Damoiseaux.

Ander groot voordeel is, is dat de baby direct op de huid kan worden gelegd bij de moeder. “Huid-op-huid contact is belangrijk voor de hechting van moeder en kind. De baby voelt direct de hartslag van de moeder en wordt daardoor vaak rustiger,” aldus gynaecoloog Simone Kuppens.

Ingelicht en getraind

De risico’s van zo’n maternal assisted c-section zijn gelijk aan de standaard keizersnede. Het Catharina Ziekenhuis verwacht deze bevallingsmethode vaker uit te voeren “Niet elke vrouw die een geplande keizersnede ondergaat, komt hiervoor in aanmerking. Aan deze operatie zijn namelijk wel voorwaarden gekoppeld. Zo moeten de vrouwen die dit willen vooraf goed worden ingelicht en getraind,”legt Damoiseaux uit.

Trotse moeder Kelly tijdens de geboorte van Guus: ‘Kijk nou toch!

Moeder Kelly – zelf werkzaam op de afdeling Verloskunde van het ziekenhuis – wordt daarbij ingezet als ‘ervaringsdeskundige’. “Ik vond de keizersnede van Guus heel speciaal. Eerder had ik twee ongeplande keizersnedes gehad. Nu had ik echt een rol. En ik vond het helemaal super dat mijn man echt de navelstreng tussen mij en Guus kon doorknippen.”

Wil je meer weten? Neem contact op met de afdeling Verloskunde.