Trauma Centrum: Gastric sleeve geeft obesitas patiënten een tweede leven

Het televisieprogramma Trauma Centrum op SBS6 geeft van maandag tot en met vrijdag dagelijks om 20.00 uur een inkijkje in het leven van patiënten en het ziekenhuispersoneel van het Catharina Ziekenhuis. In de aflevering van vanavond voert chirurg Simon Nienhuijs samen met Guusje Vugts een gastric sleeve uit bij een patiënt met ernstig overgewicht.

Een bariatrische operatie is vaak de beste oplossing voor mensen die aan obesitas (extreem overgewicht) lijden. Dat stelt chirurg dr. Simon Nienhuijs van het Catharina Ziekenhuis. In Europa kampen 204 miljoen mensen met overgewicht en lijden 61 miljoen mensen aan obesitas. Zij hebben een body mass index (BMI) van 35 of meer. “Obesitas is écht een ziekte waar mensen aan overlijden. Voor heel veel andere aandoeningen vinden wij het normaal dat patiënten geholpen worden. Ook obesitas patiënten moeten deze hulp krijgen om hun ziekte te overwinnen”, reageert Nienhuijs.

Gastric sleeve

Een van de operaties die in het Catharina Ziekenhuis wordt uitgevoerd om mensen met obesitas de kans te geven weer een normaal leven te laten leiden is de gastric sleeve. “Bij deze operatie halen we zeventig procent van de maag weg. Anders dan bij een gastric bypass worden de dunne darm en de maagklep intact gelaten.” De gastric sleeve wordt onder algehele narcose uitgevoerd en verloopt via een kijkoperatie (laparoscopisch). Nienhuijs: “Wereldwijd worden tegenwoordig meer gastric sleeves dan bypasses uitgevoerd. Bij ons zijn ze gelijkwaardig en wij maken de keuze samen met de patiënt. Wie voor de sleeve kiest, behoudt de normale ligging van de dunne darm. Maar de functie wordt wel degelijk beïnvloedt door de kleinere maag; de aansturing gebeurt door zogenaamde darmhormonen. Dan gaat het gewicht omlaag, de ziektes worden minder en kunnen mensen beginnen aan hun ‘tweede leven’.”

Gastric Sleeve in het Obesitascentrum

Zorg gaat verder

In het Catharina Obesitascentrum helpt het obesitasteam ruim elfhonderd patiënten per jaar om van hun overgewicht af te komen. De obesitas kliniek behoort daarmee tot de top drie van Nederland. In het Catharina Ziekenhuis worden al bijna dertig jaar patiënten met overgewicht geholpen. Het Catharina Obesitascentrum biedt volwassenen een compleet zorgtraject van vijf jaar bestaande uit een screening, een eventueel voortraject, de operatie en het natraject. De bariatrische zorg gaat in het Catharina Ziekenhuis dus verder dan alleen de operatie.