Patiëntervaringsonderzoek
Patiëntervaringsonderzoek per afdeling
Na uw bezoek aan een afdeling of polikliniek kan het zijn dat u een kaartje ontvangt met daarop een QR-code. De QR-code kunt u scannen met een mobiel apparaat (smartphone/tablet) of u gaat via de link op het kaartje naar de vragenlijst. Invullen kost u slechts enkele minuten. Zeg wat u denkt!
Uw reactie komt binnen bij de afdeling of polikliniek die u heeft bezocht. Zij bekijken en bespreken de reacties in het team zodat we de zorg nog verder kunnen verbeteren. Door uw ervaring met ons te delen, maakt u ons beter!
Patiëntervaringsonderzoek Ziekenhuisbreed
Het Catharina Ziekenhuis onderzoekt de ervaringen van patiënten. Dit doet ze digitaal door aan een grote groep patiënten vragen voor te leggen. Door de grootschalige en eenduidige meting, kunnen wij onze scores vergelijken. Daarom onderzoekt zij, samen met Santeon en de Nederlandse Vereniging Ziekenhuizen (NVZ), met Patient Reported Experience Measure (PREM) vragenlijsten, wat goed gaat en wat beter kan. Met de resultaten uit dit onderzoek kunnen we de kwaliteit van onze patiëntenzorg heel gericht verbeteren.
De resultaten PREM 2025
De vragenlijst meet uiteenlopende onderdelen van de zorg. In de kliniek scoren vooral vier thema’s opvallend hoog: patiënten voelen zich veilig in het ziekenhuis, hebben veel vertrouwen in de arts, ervaren dat medewerkers respectvol met hen omgaan en hebben het gevoel dat de arts hun dossier goed kent.
Ook op de polikliniek komen duidelijke waarderingen naar voren. Zo geven patiënten aan dat familie of naasten goed kunnen meepraten over de behandeling, dat zij heldere informatie krijgen wanneer zij naar huis gaan, vertrouwen hebben in de zorgverlener en weten wie ze kunnen bellen bij vragen of zorgen thuis.
Naast het rapportcijfer wordt ook de Net Promoter Score (NPS) gemeten. Dit cijfer geeft aan hoeveel patiënten het ziekenhuis zouden aanraden aan anderen. Een NPS boven de 50 wordt als uitstekend beschouwd. De ziekenhuisbrede NPS steeg van 56,2 in 2023 naar 58,6 in 2025. Voor de kliniek was de NPS dit jaar 61,9 (+ 3,2). Op de polikliniek bleef de NPS met 55,4 nagenoeg gelijk aan 2023.
Voor deze meting zijn ruim 37.000 vragenlijsten verstuurd. Bijna 11.500 patiënten vulden de vragenlijst in. Dat is een respons van 31 procent.
Hoe werkt het patiëntervaringsonderzoek?
Wij sturen een mail naar patiënten die in januari, februari of maart in ons ziekenhuis hebben gelegen of de polikliniek hebben bezocht. Dit doen we eens per twee jaar. Alle patiënten waarvan we het e-mailadres mogen gebruiken én die geen bezwaar hebben gemaakt om deel te nemen aan een patiëntervaringsonderzoek hebben een mail ontvangen. In de mail staat een unieke link die toegang geeft tot de korte digitale vragenlijst.