Patiëntervaringsonderzoek
Patiëntervaringsonderzoek
Het Catharina Ziekenhuis onderzoekt de ervaringen van patiënten. Dit doet ze digitaal door aan een grote groep patiënten vragen voor te leggen. Door de grootschalige en eenduidige meting, kunnen wij onze scores vergelijken. Daarom onderzoekt zij, samen met Santeon en de Nederlandse Vereniging Ziekenhuizen (NVZ), met Patient Reported Experience Measure (PREM) vragenlijsten, wat goed gaat en wat beter kan. Met de resultaten uit dit onderzoek kunnen we de kwaliteit van onze patiëntenzorg heel gericht verbeteren.
De resultaten PREM 2022 ziekenhuisopname
Op de algemene beoordeling van het ziekenhuis na een ziekenhuisopname scoort het Catharina ziekenhuis een 8,7.
57,7% van onze klinische patiënten beveelt het Catharina Ziekenhuis aan bij vrienden en familie voor een klinische opname.
Patiënten geven aan dat ze het meest tevreden zijn over de kennis van de arts in het dossier, hebben vertrouwen in de arts en verpleegkundige, zijn tevreden over de informatie over de voor- en nadelen van een behandeling én ervaren een gevoel van veiligheid en respect. Patiënten willen graag verbetering in de tijd dat ze op de wachtlijst staan, informatie over de bijwerkingen van medicijnen en ondersteuning in het inventariseren van de nodige en te bieden zorg.
De resultaten PREM 2022 polikliniek
Voor de algemene beoordeling van de poliklinieken scoort het Catharina Ziekenhuis een 8,6.
55,2% van onze poliklinische patiënten beveelt het Catharina Ziekenhuis aan bij vrienden en familie voor een poliklinisch bezoek of behandeling.
Patiënten geven aan dat ze het meest tevreden zijn over informatie over het polikliniek bezoek, de informatie over vervolgafspraken, het mee kunnen beslissen over een behandeling of onderzoek én ervaren een gevoel van veiligheid en respect. Patiënten zien graag verbetering in de informatie over de wachttijd en bijwerkingen van medicatie.
Hoe werkt het patiëntervaringsonderzoek?
Wij sturen een mail naar patiënten die in januari, februari of maart in ons ziekenhuis hebben gelegen of de polikliniek hebben bezocht. Alle patiënten die hebben aangegeven dat hun emailadres gebruikt mogen worden, hebben een mail ontvangen met een unieke link die toegang geeft tot de korte digitale vragenlijst.