MijnCatharina

Online uw dossier inzien of een afspraak maken? Log in op MijnCatharina met uw DigiD.

MijnCatharina is een persoonlijke en beveiligde omgeving voor patiënten van het Catharina Ziekenhuis. Hier kunt u zelf 24 uur per dag, 7 dagen per week uw afspraken inzien, u aanmelden voor uw afspraak, een e-mail sturen naar uw zorgverlener (e-consult) en uw medisch dossier bekijken. 

Nieuw in MijnCatharina

Gebruikt u MijnCatharina al langer? Dan valt het misschien op dat er twee nieuwe functies zijn:

  1. Zo kunt u vanaf nu via Dossier/Medicijnen alle informatie over uw medicijnen vinden. U kunt een herhaalrecept aanvragen, maar ook de bijsluiter lezen of een KIJKsluiter bekijken.
  2. Als u bent opgenomen in het ziekenhuis, dan vindt u alle belangrijke informatie op één plek. Onder de knop Opname vindt u opnamebrieven, labuitslagen, medicijnen en opnamefolders.

Voordelen voor u:

  • Laagdrempelige en betrouwbare informatie, 24/7 beschikbaar
  • Op maat (informatie is afgestemd op leeftijd en geslacht van de patiënt)
  • Meer grip op uw voorgeschreven medicijnen
  • Alle informatie overzichtelijk bij elkaar

MijnCatharina voor kinderen & jongeren

Ook kinderen kunnen MijnCatharina gebruiken Zij hebben een eigen DigiD nodig om in te kunnen loggen. Ben jij 12 jaar of ouder en maak jij gebruik van het patiëntenportaal MijnCatharina? Belangrijk is dan: wie mag er met jou meekijken? Wil je meer weten? Ga naar MijnCatharina voor kinderen en jongeren

Vragen over uw afspraak of behandeling

Neem dan contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent. U kunt de poliklinieken van ons ziekenhuis bereiken via ons algemene telefoonnummer: 040 – 239 91 11. Een overzicht van alle telefoonnummers en openingstijden vindt u op de pagina Telefonische bereikbaarheid en openingstijden.

Vragen over het gebruik van MijnCatharina

Wij hebben voor u veelgestelde vragen en antwoorden verzameld. Deze vindt u boven aan de pagina bij de verschillende buttons/knoppen. Vindt u toch geen antwoord op uw vraag, dan kunt u contact opnemen met onze helpdesk. Deze is van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur bereikbaar via telefoonnummer: 040 – 239 84 44.

Veelgestelde vragen

  • MijnCatharina is een persoonlijke en beveiligde omgeving voor patiënten van het Catharina Ziekenhuis. Hier kunt u zelf 24 uur per dag, 7 dagen per week uw afspraken inzien, vragen stellen aan uw zorgverlener en delen van uw medisch dossier bekijken. Deze informatie wordt opgehaald uit het elektronisch patiënten dossier (EPD). In het EPD registreren de zorgverleners die u behandelen uw actuele gegevens.

  • Vragen over MijnCatharina?

    U kunt voor meer informatie over het portaal de handleiding of de veelgestelde vragen lezen. Mocht u toch nog vragen hebben over het gebruik van MijnCatharina dan kunt u contact opnemen met onze helpdesk via 040 – 239 84 44. Deze is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur bereikbaar.

    • Uw persoonlijke gegevens en gedeeltes van uw medisch dossier bekijken.
    • Met een verwijzing van uw huisarts zelf een afspraak inplannen.
    • Inzien welke afspraken er gepland staan in het Catharina Ziekenhuis.
    • Online inchecken voor uw afspraak in het Catharina Ziekenhuis.
    • Inzien welke medicijnen u gebruikt.
    • Uitslagen van onderzoeken bekijken.
    • Brieven inzien die het ziekenhuis naar u, uw huisarts of een andere zorgverlener verzendt.
    • Een herhaalrecept voor medicijnen aanvragen.
    • Een videoconsult hebben met uw zorgverlener.
    • Een vraag stellen aan uw zorgverlener via e-consult.

    Bekijk ook de video over de verschillende functies in MijnCatharina.

  • U kunt MijnCatharina raadplegen via uw mobiele telefoon, computer, laptop of  tablet. Om in te kunnen loggen heeft u ook een DigiD nodig.

  • U kunt voor meer informatie over het portaal de handleiding lezen.

    Heeft u na het lezen van de handleiding nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze helpdesk. Deze is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur bereikbaar op telefoonnummer 040 – 239 84 44.

    Neem voor overige vragen contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent. U kunt de poliklinieken van ons ziekenhuis bereiken via ons algemene telefoonnummer: 040 – 239 91 11. Een overzicht van alle telefoonnummers vindt u op www.catharinaziekenhuis.nl/contact.

  • Op de website www.digid.nl kunt u een DigiD-code aanvragen.

  • Stap 1
    Ga naar www.catharinaziekenhuis.nl 

    Stap 2
    Klik op ‘MijnCatharina’ en vervolgens voor ‘Inloggen met DigiD’ om op het invulscherm van DigiD te komen.

    Stap 3
    Om toegang te krijgen tot het MijnCatharina kiest u voor ‘Inloggen met DigiD app’ of ‘Inloggen met DigiD met een extra controle via sms’.

    Inloggen met controle sms
    Als u inlogt met controle via sms vult u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. U ontvangt direct een code per sms op uw mobiele telefoon. Als u die invult, bent u ingelogd op MijnCatharina.

    Inloggen met DigiD app
    Als u inlogt met de DigiD app vult u eerst de koppelcode die u krijgt in de DigiD app. Met uw mobiele telefoon of tablet scant u de QR-code.

    Daarna vult u op de app uw wachtwoord in. U bent nu ingelogd op MijnCatharina.

  • U kunt iemand anders dan uzelf nu machtigen om in te loggen in MijnCatharina. De handleiding vanuit de overheid over hoe dit werkt, kunt u hier downloaden

  • Uw mobiele telefoonnummer en e-mailadres kunt u zelf wijzigen. Bent u net verhuisd? Als de gegevens verwerkt zijn in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) kunt u de adreswijziging ophalen via MijnCatharina. Zijn er overige wijzigingen? Geef deze aan ons door. Dat kan op de polikliniek waar u in behandeling bent of bij de balie Patiëntenregistratie in de centrale hal van ons ziekenhuis.

  • Wij willen graag weten hoe vaak MijnCatharina wordt gebruikt. Daarom registreren wij – op een veilige manier – elke keer dat u inlogt. De gegevens die u invoert in MijnCatharina kunnen worden opgenomen in uw medisch dossier.

    • Log uit op het moment dat u MijnCatharina niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser (internetpagina).
    • Ga zorgvuldig om met afdrukken die u maakt van uw gegevens.
    • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bewaar deze daarom op een veilige plek.
    • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Iedereen die toegang heeft tot uw computer, kan in dat geval namelijk uw inlognaam en wachtwoord vinden.
    • Zet uw computer op slot (screensaver) als u ervan wegloopt. Voorbijgangers kunnen uw gegevens dan niet (direct) zien als u even weg bent van uw computer.
    • Gebruikt u draadloos internet (WiFi)? Zorg er dan voor dat uw internetmodem of router beveiligd is met een beveiligingscode (encryptie), zodat niet iedereen van uw internetverbinding gebruik kan maken. In de handleiding van uw apparatuur staat hoe u dit kunt doen.
  • Als u na het bezoek aan de huisarts een (zorgdomein)verwijzing heeft gekregen voor een specialisme in het Catharina Ziekenhuis, kunt u via MijnCatharina een afspraak inplannen. Dit staat dan vermeld op de verwijzing met een zogenoemd ZorgDomein-nummer. Als dit van toepassing is, kan dit op 2 manieren: inloggen met het ZD-nummer of inloggen met DigiD en vervolgens een afspraak maken met het ZD-nummer:

    Stap 1

    • Log in met het ZD-nummer (website: direct afspraak maken met ZD-nummer)
      OF
    • Log in op MijnCatharina via www.catharinaziekenhuis.nl en Klik op ‘Agenda’ in het beginscherm. Klik daarna in grijze menu op ‘Verwijzing inplannen’.

    Stap 2

    Kies hier de mogelijkheden die van toepassing zijn op de afspraak. Bij meer opties is het mogelijk om te zoeken op een specifieke dag, datum of tijdstip.

    • Klik op ‘Plan deze afspraak’. Er verschijnt een samenvatting van de gekozen afspraak.
    • Klik op ‘Volgende’ om de afspraak definitief te maken en te bevestigen.
    • Klik op ‘Aankomend’ om uw aanstaande afspraken in het Catharina Ziekenhuis te zien.
  • Log in op MijnCatharina via www.mijncatharina.nl en klik op ‘Agenda’ in het beginscherm. Klik daarna op ‘aankomende afspraken’ vervolgens kunt u bij de afspraak op ‘Wijzigen’ klikken.

  • Log in op MijnCatharina via www.mijncatharina.nl en ga naar ‘Mijn gegevens’. Vul hier uw e-mailadres in en beantwoord de vraag ‘e-mailen toestaan’ met ‘Ja’. Vul bij ‘contactprofiel’ ‘digitaal’ in en klik op ‘Opslaan’.

  • Misschien is er iets mis gegaan bij de registratie van uw contactgegevens. Als u graag per e-mail wordt geïnformeerd, dan kunt u het volgende doen.

      1. Log in met uw DigiD op www.mijncatharina.nl
      2. Ga naar ‘Mijn Gegevens’
      3. E-mailadres registreren
        Controleer of uw e-mailadres juist is ingevuld. Staat er geen e-mailadres ingevuld of wilt u het e-mailadres wijzigen? Dit kan door te klikken op wijzigen.
      4. Toestemming digitaal contact
        Controleer of e-mail toestaan op ‘Ja’ staat. Staat er ‘Nee’ en wilt u dit wijzigen? Dit kan door te klikken op ‘Wijzigen’.
      5. Contactvoorkeur
        Kies bij Contactvoorkeur voor ‘Digitaal’
      6. Klik op ‘Opslaan’ en u wordt voortaan via e-mail geïnformeerd wanneer er informatie voor u klaarstaat in MijnCatharina.
  • Misschien hebben wij uw formulier nog niet verwerkt. U kunt contact opnemen met de afdeling patiëntregistratie via telefoonnummer 040 – 239 54 00 of met de polikliniek waar u onder behandeling bent om uw toestemming door te geven. Uw antwoord wordt dan direct geregistreerd in uw dossier.
    Of wijzig zelf uw keuze op MijnCatharina:

    1. Log in met uw DigiD op www.mijncatharina.nl
    2. Ga naar ‘Mijn Gegevens’
    3. Ga in het linker menu naar ‘Toestemmingen’
    4. Klik onder het kopje ‘Toestemmingen zonder registratie’ op de regel ‘XDS gegevensuitwisseling’
      De opties ‘Toestemming geven’ en ‘Toestemming intrekken’ worden beschikbaar
    5. Klik op de knop ‘Toestemming geven’
    6. Uw toestemming voor gegevensuitwisseling met andere zorgverleners is nu geregistreerd
  • In MijnCatharina vindt u brieven over uw medische situatie die zijn verstuurd na 30 november 2018. Dit kunnen brieven zijn die gericht zijn aan uzelf, maar ook brieven die naar uw huisarts of een andere zorgverlener zijn verstuurd. De nieuwste brieven staan bovenaan. U kunt een brief inzien door op de brief in het overzicht te klikken.

  • Het medicatieoverzicht bestaat uit de gegevens die in ons ziekenhuis bekend zijn. Het kan zijn dat dit overzicht afwijkt van de medicijnen die u gebruikt, bijvoorbeeld als u via de huisarts nog andere medicijnen voorgeschreven heeft gekregen.

  • Wijzigingen kunt u telefonisch of via MijnCatharina (tabblad dossier, medicatie: ‘vraag aan apotheek’ doorgeven aan de polikliniek waar u onder behandeling bent

  • Een herhaalrecept aanvragen kan:

    • alleen bij de medicatie waar in het medicatieoverzicht ‘Herhaalrecept’ achter staat.
    • alleen voor actieve medicatie. Voor een herhaalrecept van gestopte of ontbrekende medicatie kunt u telefonisch of via een regulier e-consult contact opnemen met de polikliniek waar u onder behandeling bent.
    • Alleen voor medicatie die door de professional uit het ziekenhuis aan u is voorgeschreven.

    Stap 1
    Wilt u een herhaalrecept aanvragen? Klik op ‘Dossier’ en vervolgens in het grijze menu op ‘Medicijnen’.

    Stap 2
    Zoek het medicijn op waarvoor u een herhaalrecept wilt aanvragen en klik op ‘Herhaalrecept aanvragen’.

    Stap 3
    U kunt kiezen naar welke locatie u het recept wilt laten opsturen. Kiest u het specialisme dat de medicatie heeft voorgeschreven.

    Aangevraagde herhaalrecepten zijn terug te vinden bij de verstuurde e-consulten.

    Let op – U krijgt binnen drie werkdagen een e-consult bericht terug met een datum wanneer u het herhaalrecept kunt ophalen. Wacht altijd eerst dit bericht af. Indien het specialisme uw aanvraag niet kan verwerken dan wordt u hierover geïnformeerd.

  • In MijnCatharina vindt u de uitslagen van verschillende onderzoeken die zijn gedaan. Bijvoorbeeld laboratoriumuitslagen van bloedonderzoek, urineonderzoek, weefselonderzoek of onderzoek in het maagdarmkanaal. Van beeldvormend onderzoek (zoals een echo of MRI) vindt u alleen de verslagen en geen beeldmateriaal (foto’s of filmpjes).

    De uitslagen komen direct in MijnCatharina te staan als deze beschikbaar zijn. Let op: het kan zijn dat er mogelijk vervelende of onverwachte uitslagen bij zitten, die nog niet met u besproken zijn. U kunt zelf de keuze maken om verder te gaan en de uitslagen in te zien.

    Maakt u zich zorgen? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent. U kunt ook een vraag stellen aan uw arts via een e-consult.

  • Met een ‘E-consult’ kunt u een bericht sturen met een vraag aan uw zorgverlener. U kunt hierbij denken aan:

    • leefstijladviezen en -vragen;
    • vragen over (bijwerkingen van) medicijnen;
    • vragen over (uitslagen van) een onderzoek;
    • vragen over een eerder consult.

    Een e-consult kan alleen worden verzonden als de polikliniek deze optie voor u heeft aangezet. U ziet dan de blauwe knop ‘Start nieuw E-Consult’. Ziet u de knop niet, neemt u dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent en vraag of deze optie voor u aangezet kan worden. Dit kan telefonisch. U vindt alle telefoonnummers op www.catharinaziekenhuis.nl/contact

  • Uw e-consult komt binnen bij een medewerker van de polikliniek. Deze beantwoordt uw vraag zelf als de vraag niet medisch is of stuurt uw vraag door naar de zorgverlener die uw medische vraag kan beantwoorden.

  • Nadat u een vraag heeft gesteld via een e-consult, krijgt u voor het einde van de volgende werkdag een reactie van een medewerker van de polikliniek. Het kan zijn dat uw vraag wordt doorgestuurd naar uw behandelend arts, de medewerker van de polikliniek zal u hierover informeren. Het kan dan nog enkele werkdagen duren voordat u een uiteindelijke reactie krijgt.

  • Het is mogelijk per e-mail een melding te krijgen zodra u een nieuw e-consult heeft ontvangen in MijnCatharina. Indien u nog geen melding ontvangt, moet u bij ‘Mijn gegevens’ bij ‘Mijn instellingen’ selecteren of u een e-mail wilt ontvangen bij een nieuw e-consultbericht.

  • Als u een e-consult naar uw zorgverlener verstuurt, kan deze informatie worden opgenomen in uw medisch dossier van het Catharina Ziekenhuis. Ook het antwoord van uw zorgverlener kan daarin komen te staan. De e-consulten zijn op deze manier te bekijken door de zorgverleners van het Catharina Ziekenhuis die een behandelrelatie met u hebben.

  • Stap 1
    Wilt u een nieuwe vraag stellen? Klik dan op ‘Start nieuw e-consult’.

    Stap 2
    Klik op ‘Kies een ontvanger’, selecteer polikliniek waar u onder behandeling bent en het bericht naartoe wilt sturen en klik op ‘Ok’.

    Let op – Staat uw polikliniek er niet tussen? Vraag dan aan uw polikliniek om het e-consult voor u beschikbaar te stellen. Dit kan telefonisch.

    Stap 3
    Zet een duidelijke omschrijving in het vakje ‘Onderwerp’. U en wij kunnen dan later gemakkelijker berichten terugvinden.

    Stap 4
    Type vervolgens het bericht en klik op ‘Verzenden’.

  • Hebt u al één of meerdere berichten uitgewisseld met een zorgverlener over een bepaald onderwerp? Klik dan NIET op ‘Start nieuw e-consult’, maar reageer op de eerdere berichten. Dit doet u door een eerder bericht aan te vullen of te beantwoorden. U hebt bijvoorbeeld uw arts eerder een bericht gestuurd met een vraag en u wilt hier nog een vraag over stellen. Hierdoor komen alle berichten over hetzelfde onderwerp overzichtelijk bij elkaar te staan.

    Let op – Onderwerpen waar ‘Gesloten’ achter staat, kunnen niet meer beantwoord worden.

    Stap 1
    Zoek het onderwerp waarover u een bericht wilt sturen. Klik op ‘+’ voor het onderwerp, om het uit te klappen.

    Stap 2
    Klik op het laatste bericht over dit onderwerp (deze staat bovenaan).

    Stap 3
    Onderaan het bericht staat: ‘Aanpassen’ of ‘Beantwoorden’.

    Aanpassen: het bericht dat u eerder stuurde is nog niet gelezen door uw behandelteam. U kunt het bericht nog aanpassen. Er staat dan ‘Aanpassen’ onder het bericht.

    Beantwoorden: u hebt een antwoord gekregen van het behandelteam op het bericht dat u eerder stuurde. U kunt hierop reageren. Er staat dan ‘Beantwoorden’ onder het bericht.

    Hebt u een bericht gelezen, dan kunt u het markeren als ongelezen. Er staat dan ‘Markeer als ongelezen’ onderaan het bericht. Dit kan handig zijn om uzelf eraan te herinneren dat u het bericht nog moet beantwoorden.

  • Ja, het is mogelijk om een afbeelding toe te voegen bijlage aan een e-consultbericht. zoals JPEG, jpg, BMP of gif.

  • Via MijnCatharina kunt u vanuit uw vertrouwde thuisomgeving een afspraak met uw specialist hebben.
    Dit gebeurt via Teams. Weten hoe dit werkt? Bekijk het filmpje hieronder:

    Of kijk in de handleiding.

     
     

  • Onder het tabblad ‘Taken’ ziet u direct welke vragenlijsten er voor u klaar staan. Ziet u niets staan? Dan zijn er op dat moment geen vragenlijsten voor u.

    Stap 1
    Selecteer de vragenlijst die u wilt invullen en klik op ‘Invullen’ of ‘meer informatie’

    Stap 2
    Vul de vragenlijst in. Vragen met een * zijn verplicht. Klik steeds rechts onderaan de pagina op ‘Volgende’ om verder te gaan.

    Stap 3
    Klik aan het einde van de vragenlijst op ‘Opslaan’. Uw ingevulde vragenlijst is nu opgeslagen.

    Let op – Het is niet mogelijk om de vragenlijst tussentijds op te slaan.

    Het is belangrijk dat u de vragenlijst in één keer invult.

  • Heeft u een vraag over het gebruik van DigiD? Kijk dan op www.digid.nl.

    Ik woon in het buitenland en heb geen DigiD, kan ik dan inloggen in MijnCatharina?

    Nee, dit is helaas niet mogelijk. Geef dit aan bij de polikliniek waar u onder behandeling bent. De polikliniek noteert dit in uw dossier.


© 2024 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden