Pijngeneeskunde

Route: 371

Meer dan twee miljoen volwassen mensen in Nederland hebben dagelijks pijn. De afdeling pijngeneeskunde biedt behandelingen en ondersteuning, bijvoorbeeld bij pijn vanuit de wervelkolom, bij kanker, chronisch regionaal pijnsyndroom, litteken- en zenuwpijn.

Wat is pijn?

We ervaren pijn als heel vervelend. Toch heeft het een functie. Pijn is het waarschuwingssysteem van ons lichaam. Het pijnsignaal geeft een teken aan ons brein dat er ergens in ons lichaam gevaar dreigt. Dit noemen we acute pijn. Duren uw pijnklachten langer dan 3 tot 6 maanden? Dan noemen we dit chronische pijn. Vaak is de oorzaak van deze pijn niet aantoonbaar of bijna niet meer aanwezig.

Wat kunt u zelf doen aan pijn?

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt, dat wanneer u goed begrijpt hoe pijn werkt in uw hersenen en in het lichaam, dit een positieve invloed heeft op uw klachten. Daarom worden er binnen het ziekenhuis regelmatig pijneducatie bijeenkomsten georganiseerd waarin een medisch psycholoog samen met de verpleegkundig pijnconsulent uitleg geven over pijn. Ook krijgt u tips hoe u zelf invloed kunt uitoefenen op uw pijn in het dagelijks leven. Ook ontspanningsoefeningen kunnen een positieve invloed op uw klachten hebben. Lees meer hierover in de folder pijneducatie en meditatie bij ziekte.

Verpleegkundig pijnconsulent

Wanneer er sprake is van pijn bij kanker of pijn na een andere ziekte of behandeling, is er in het Catharina Ziekenhuis speciale begeleiding mogelijk van de verpleegkundig pijnconsulente. De pijnconsulente geeft extra steun in de vorm van informatie, begeleiding, advies en praktische tips.

Contact

Wilt u meer weten, neem dan contact op via 040 - 239 85 00. Het is ook mogelijk om door een van onze medewerkers gebeld te worden.
Wij gebruiken uw telefoonnummer alleen om u hierover te bellen.

De Herniastraat

De afdeling Radiologie, de polikliniek Neurologie en de polikliniek Pijngeneeskunde werken intensief met elkaar samen in de zogenaamde herniastraat. Deze ‘straat’ biedt patiënten met rugklachten en uitstralende pijn binnen één dag een consult bij de neuroloog, een MRI-scan, de uitslag, een behandelvoorstel én nu ook de behandeling tegen de pijn. Naar schatting hebben 75.000 patiënten per jaar last van lage rugpijn die uitstraalt naar één of beide benen. Wanneer de pijn zich met name in één been voordoet, is in veel gevallen een hernia de oorzaak. De epidurale sleeve injectie is een bewezen ondersteunende therapie bij pijnklachten ten gevolge van een hernia. In het Catharina Ziekenhuis kan die injectie nu op dezelfde dag, of indien door de patiënt gewenst 1 of 2 dagen later worden gegeven. Het totale bezoek aan de herniastraat van het ziekenhuis duurt iets meer dan drie uur.

Handige links

Susan’s brain: The science of addiction – YouTube